۱۳۹۱ اسفند ۱۴, دوشنبه

اخلاق حرفه ای داشته باشیم

اوایل بهمن ماه (یعنی حدود 40 روز پیش) من یه پروژه داشتم که در واقع یه سایت انگلیسی زبان بود بر پایه ی وردپرس. یه قالب می خواستم که بعد از پرس و جو از دوستان، به یه طراحی معرفی شدم که نمونه کارهای قبلیش خوب بود. باهاش صحبت کردم و گفتم که بودجه ی من محدود هست و اینا، و گفتم من در آینده باز هم پروژه های دیگه ای خواهم داشت و دفعه های بعدی که اوضاع مالیم بهتر بشه، سعی می کنم جبران کنم و پول بیشتری پرداخت کنم ضمن اینکه چند تا از دوستان هم هستن که سایت میخوان و اگه کارت خوب باشه و منو راضی کنی، اونا رو هم بهت معرفی می کنم. حتی با فرض این که حرف من یه وعده ی سر خرمن هم باشه! به هر حال من همین الآنش دو تا سایت دارم که هنوز تکمیل نشده و قصد دارم هر دو رو تکمیل کنم...
خلاصه این آقا قبول کرد که یه قالب حرفه ای واسم درست کنه و منم دو سوم مبلغ قرارداد رو همون اول بهش بیعانه دادم. اولش گفت یه ماهه تحویل میدم، ولی بعد از سه روز زنگ زد گفت آقا پروژت رو سریع تموم کردم چون انداختمش جلوی بقیه پروژه ها و دستم سریعه، اگه شخص دیگه ای بود زودتر از یک ماه تحویل نمی داد... و از این چاخان های متداول! ولی قالبی که تحویل داده بود، یه کار ماست مالی شده و در پیتی بود که در واقع یه قالب استاندارد خارجی رو اومده بود کمی دستکاری کرده بود و من اصلاً از ظاهر این قالب خوشم نیومد و ایده های خودم رو گفتم، ایشون هم مدام تکرار می کرد: "من هر تغییری بخوای در خدمتم ولی اصول کار اینه و از نظر من کار تموم شده!"
و از اون روز به بعد ایشون مدام هر چی بهش می گفتم می گفت باشه قبول ولی بعدش پشت گوش می نداخت و مدام بهانه های مختلفی جور می کرد. یه بار من یه کد نویسی کوچیک ازش خواستم که گفت قرارداد ما فقط شامل قالب بوده و کد نویسی هزینه ی اضافه داره مگر اینکه از اسکریپت های آماده استفاده کنیم و وقت من گرفته نشه. منم قبول کردم.
ولی یواش یواش ایشون بد قلق شد و حتی تغییرات مربوط به قالب رو هم انجام نمی داد، فقط به بهونه ی این که :"وقت منو می گیری" و تازه به قول خودش کل سایت فقط یک روز وقت لازم داشت تا تکمیل بشه! ایشون انتظار داشت من بابت هر ساعت وقت بهش پول بدم در حالی که قرار ما بر سر کل پروژه بود و درخواست های من فقط شامل قالب بود و هر افزونه ای هم می خواستم، رایگان و آماده تو اینترنت بود و حتی یک خط هم کدنویسی یا چیز اضافه بر قرارداد درخواست نکردم. این که باید وقت بذاره بدیهیه، چون پول می گیره که وقت بذاره، اونم نه یه سال، بلکه به قول خودش کل پروژه فقط یه هفته زمان نیاز داشت!
خلاصه این آقای تنبل خان! اگرچه اسم خودش رو در پایین سایتم به عنوان طراح نوشته بود اما اصلاً براش اهمیّت نداشت که با ماست مالی کردن، اعتبار خودش میره زیر سؤال! حساب کنید فقط یک روز وقت میذاشت و کار و تموم می کرد، چقدر به نفعش تموم میشد.
اما بدترین قسمتش این بود که سایت در 50 درصد موارد اصلاً نمایش داده نمیشد و به جاش فقط یه مشت کد خرچنگ قورباغه میومد! یعنی فقط کد، بدون هیچ قالب و هیچ تصویری! علتّش رو خودش هم نمی دونست ولی وقتی پرس و جو کردیم، افراد خبره در این زمینه گفتن که به دلیل استفاده از قالب های آماده و دستکاری در فایل ها، این مشکل پیش میاد و حالا فقط لازمه ایشون بعضی فایل های آسیب دیده رو با فایل های اصلی وردپرس جایگزین کنه، ولی این آقا قبول نمی کرد و می گفت: "این جزء قرارمون نبود و وقتم رو می گیره بنابر این باید هزینه ی اضافه بدی!"
یعنی آقا به خاطر تجربه ی کمش در وردپرس گند زده حالا میخواد پول اضافه هم از ما بگیره!
من بهش گفتم اگه سایت قابل استفاده نباشه پس دیگه هیچ ارزشی نداره، چون من سایت کارا سفارش دادم نه یه مشت کد ناخوانا! خیلی سعی کردم باهاش مدارا کنم، اما آخر سر یارو با کلی ادعا گفت: "من اصلاً قید بقیه پولی رو که میخوای بدی زدم و برو خودت هر جور دوست داری حلّش کن!"
این آقا که دو سوم پول رو هم گرفته بود و بیشتر پروژه رو انجام داده بود و به قول خودش کلی وقت گذاشته بود واسم، در آخر بهم گفت: "من تو وب اونقدر قدرت دارم که می تونم کل سایتتو تو سی ثانیه بیارم پایین، ولی این کار رو نمی کنم!" 

حالا نتیجه گیری اخلاقی از این ماجرا:

1. این آقا به قول خودش 6 سال تجربه داشت در طراحی وب و کلی هم نمونه کار ازش دیدم، ولی بالأخره از اونجایی که هیچ کس همه چیز رو بلد نیست، ایشون هم خیلی چیزا رو بلد نبود و هر مشکلی به وجود می اومد اصلاً نمی دونست دلیلش چیه و احتمالاً بخه این خاطر بود که با سیستم وردپرس کمتر از بقیه سیستم ها کار کرده بود، ولی اونقدر که این ادعا داشت بیل گیتس و ریچارد استالمن هم ادعا ندارن! پس می بینیم آدم خوبه همیشه واقع بین و صادق باشه...

2. ایشون با این بد رفتاری، حتی یه پروژه ی من رو هم انجام نداد و بنابر این من دیگه مشتریش نیستم و دفعه ی بعدی پروژه ای داشته باشم میرم میدم یه انسان واقعی و با شرافت اون رو انجام بده.

3. من با ایشون هیچ دشمنی ای نداشتم و ندارم و به همین خاطر اسمش رو هم نمیارم. به امید اینکه ایشون هم در آینده عاقل و مؤدب بشه، ولی یه درسیه برای همه که به جای ادعاهای توخالی، سعی کنیم با همکاری متقابل، هم رضایت طرف رو جلب کنیم و هم فرصتی باقی بذاریم برای همکاری های احتمالی در آینده، مخصوصاً وقتی مشتری از طرف دوست و آشنا معرفی شده باشه و پروژه هم یه کار ارزشمند و جهانی باشه...

4. با همه ی این مشکلات، خوشبختانه بیشتر پروژه انجام شده. فقط یه سری ریزه کاری ها و جزئیات باقی مونده که به قول خود طراح قبلی، کمتر از یه روز کار داره که در پست بعدی می نویسم...

هیچ نظری موجود نیست: