۱۳۹۱ مهر ۶, پنجشنبه

حقیتی در مورد دندان

از پارسال که گیاهخواری رو شروع کردم، تا حالا کلی تحقیق کردم و کلی کتاب خوندم و فیلم های مستند دیدم، اما مسئله ای که خیلی جالب بود برام اینه که سلول های دندون ها هم می تونن مثل بقیه ی سلول های بدن پاکسازی و بازسازی بشن! ممکنه باورش سخت باشه، ولی طبق قانون طبیعت، دندون های هر موجودی باید تا پایان عمر اون رو برای جویدن بهتر غذا کمک کنن. من در این مورد در سایت های خارجی جستجو کردم، بعضی از افراد گیاهخوار و سالم بودن که در سن 90 سالگی، همه ی دندون هاشون سالم بوده. صادق هدایت هم 85 سال پیش در کتاب "فواید گیاهخواری" نوشته که در گوسفندانی که انسان ها نگهداری می کنن، دندون خراب دیده میشه و یه امر عادیه، اما در گوسفندها، برها و حیوانات وحشی که در طبیعت زندگی می کنن و زیر سلطه ی انسان ها نیستن، هیچ وقت دندون خرابی دیده نشده. این امر دلایل زیادی می تونه داشته باشه، اما به نظر من این دو دلیل هم می تونه در این قضیه دخیل باشه: یکی استرس، که دندون پزشک ها به این نتیجه رسیدن که استرس برای دندون بده و باعث کاهش جذب کلسیم و از بین رفتن توانایی بازسازی دندون میشه، و حیواناتی هم که تحت آزار و اذیت هستن دچار استرس زیادی میشن و هورمون های مرتبط با استرس در بدن اونها ترشح میشه که قطعاً نتایج منفی مختلفی به بار میاره. یه دلیل دیگه اینکه حیوانات در طبیعت به دلیل آزادی در رفتن به هر مکانی، گهگاهی گیاهان وحشی که خاصیت دارویی دارن هم می خورن که خب وقتی زیر سلطه ی انسان باشن، این اتفاق نمی افته.
یکی از مهم ترین دلاییل خرابی دندان ها، کمبود کلسیم هست که تا زمانی که کلسیم کافی نباشه، مینای دندون قابلیت بازسازی نداره.
هم چنین در چندین منبع خوندم که خمیر دندون های شیمیایی به دلیل داشتن گلیسرین، جلوی بازسازی مینای دندون رو می گیرن. در کشورهای خارجی خمیردندون های گیاهی ساختن که خیلی هم رضایت بخش بوده. دکتر آذر هم که یکی از متخصصان برجسته ی تغذیه هست، برای مسواک زدن همون آب رو کافی می دونه فقط به شرطی که به طور صحیح مسواک بزنیم طوری که دندون ها به خوبی تمیز بشن و هم چنین از نخ دندون هم (ترجیحاً بدون موم و عطر) استفاده کنیم.
هم چنین فلوراید شیمیایی که در دهان شویه های شیمیایی و هم چنین در آب آشامیدنی بعضی کشورها هست، یکی از خطرناک ترین مواد برای بدنه به خصوص برای مغز و کلیه ها. من پارسال که از دهان شویه های فلوراید دار استفاده می کردم، کلیه هام بعضی وقت ها درد می گرفت و همین که یه مدت دهانشویه رو می ذاشتم کنار، بهتر میشد!
خوشبختانه در پیاز، تربچه، سیر و خیلی از سبزیجات، فلوراید به اندازه کافی وجود داره (اینم یکی دیگه از مزایای گیاهخواری!). حتی میشه با گیاهان مختلف، دهانشویه های طبیعی و مفیدی ساخت که از جمله این دهانشویه ها، عصاره ی چای سبز (البته فقط به طور خام_ چون فلوراید در اثر حرارت از بین میره) دهان شویه ی خوبی هست، و می بینیم که اگرچه خوردن چای خون رو اسیدی می کنه و برای معده و کلیه ها بده، اما میشه از اون برای مصارف بهداشتی دیگه استفاده کرد. در واقع همه ی گیاهان فقط برای خوردن خلق نشدن! بلکه گیاهی که قابل خوردن نباشه، ممکنه بشه ازش استفاده های زیادی در جاهای دیگه کرد، مثلاً تنباکو که یک گیاه مضر و اعتیاد آور برای بدن انسانه، می تونه به عنوان یک سم کشاورزی ارگانیک به کار بره، و هم چنین برای دفع حشرات هم خوبه.

خلاصه در این موارد هنوز دارم تحقیق می کنم. تکمیل که شد اون رو در کتاب و هم چنین به صورت یک پست جداگانه می نویسم...


این پست و نظرات دوستان در اون یکی وبلاگم* :

هیچ نظری موجود نیست: