۱۳۹۱ مرداد ۱۴, شنبه

خام گیاهخواری؛ رژیم غذایی طبیعی انسان

چند وقت پیش یه مقاله ای درباره ی خام گیاهخواری آماده کردم برای یک سایتی، که گویا مشکلاتی ایجاد شده و فعلاً نتونستن اون سایت رو آپدیت کنن. مقاله رو اینجا هم منتشر می کنم، امیدوارم برای همه ی عزیزان مفید و پاسخگوی سؤالات مربوطه باشه. ضمناً در پست های قبلی و هم چنین در کتابم، مفصلاً درباره ی گیاهخواری نوشتم و توضیحات نسبتاً کامل رو دادم. دوستان عزیزی که میخوان اطلاعات بیشتری کسب کنن لطفاً به اون ها مراجعه کنن که تکرار مکررات نشه...

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشه. تقدیم به شما:


آیا تاکنون به این سؤال اندیشیده اید که به راستی چرا بشر با این همه بیماری گریبانگیر است؟!
آیا به این فکر کرده اید که چگونه می توان از تمام بیماری ها برای همیشه جلوگیری کرد؟ آیا فکر می کنید که طبیعت برای موجوداتش بیماری به ارمغان می آورد؟!
پس در این صورت، احتمالاً تاکنون در مورد رژیم غذایی "خام گیاهخواری" چیزی نشنیده اید. 
در این مقاله قصد دارم نتایج تجربیات، تحقیقات و مطالعات خود را که در این چند ماهی که گیاهخوار شده ام کسب کرده ام، با شما به اشتراک بگذارم. امید است که بتواند برای شما مفید باشد و سرآغازی باشد برای تحقیق گسترده تر و کشف راز و رمز های بیشتر.
بدیهی است که تمام حیوانات غذای خام می خورند، چرا که در طبیعت چیزی به نام اجاق گاز وجود ندارد! و این فقط انسان است که با بر هم زدن قوانین طبیعت، ساختار غذاها را با پخت و پز تغییر می دهد به طوری که در اکثر مواقع، جز تفاله ای بی خاصیت چیزی از غذا باقی نمی ماند! و این است عامل بسیاری از بیماری ها، به طوری که مشاهده شده هر جانور دیگری نیز که با غذاهای پخته ی دست بشر تغذیه شود، پس از مدت کوتاهی به بیماری ها مختلف دچار می گردد. از جمله آزمایش های معروفی که در این زمینه در ایران انجام شده است، تجربه ی پرفسور خرسند می باشد که پس از مشاهده ی اینکه کبوترهای چالاک و بلند پرواز برادرش فقط برنج خام می خوردند و نسبت به برنج پخته که ما انسان ها می خوریم هیچ گونه رغبتی نشان نمی دادند، چند عدد از این کبوترها را حبس نموده و آنها را آنقدر در گرسنگی نگاه می دارد که مجبور به خوردن غذای پخته شوند. پس از گذشت دو هفته از این آزمایش، کبوتران به طرزی غیر عادی و نا متناسب چاق می شوند و نمی توانند پرواز کنند، حتی نمی توانند درست راه بروند، آن هم کبوترانی که تا قبل از این آزمایش هر روز برای ساعت های متمادی بدون وقفه پرواز می کرده اند! چه بر سر آنها آمده؟! معلوم می شود که هر چه بوده، ارتباط تنگاتنگی با غذای پخته شده ای که اکثر مواد مغذی آن در اثر حرارت بالا از بین رفته است، دارد. شرح کامل این تجربه و هم چنین تجربه ی درمان کلیه های فاسد خود شخصی که این آزمایش را انجام داده، می توانید در وب سایت دکتر خرسند بخوانید:
www.Khorsand.org 
حال که اندکی با تجربه های مرتبط آشنا شدید، سؤالی که برای بسیاری از افراد به وجود می آید این است که آیا بدن انسان هم شبیه همان پرندگان در آزمایش مذکور است و یا اینکه انسان به طور کلی فرق دارد؟
در پاسخ باید گفت که اگرچه بدن های موجودات با هم تفاوت های بسیاری دارد، اما در عین حال شباهت هایی نیز وجود دارد. یکی از این شباهت ها در تغذیه ی موجودات است چرا که در طول میلیون ها سال همه ی موجودات از همین سیاره و با همین شرایط محیطی تکامل یافته اند، بنابر این انسان نیز در همین سیاره تکامل یافته و طبیعتاً بدنش با شرایط زمینی سازگار شده، به همین علت به عنوان مثال، انسان نمی تواند دمای صد درجه ی سانتیگراد را تحمل کند! چرا که دمای محیط در گرم ترین نقاط زمین نیز به ندرت از پنجاه درجه عبور می کند (البته امیدواریم گرمایش جهانی تا آنجا پیش نرود که بخار شویم!). تمام غذاهای طبیعت نیز در همین دمای کره ی زمین ساخته می شوند، و می بینیم که تمام حیوانات غذایشان را به همان شکلی که در طبیعت هست مصرف می کنند چرا که در طبیعت اجاق گاز وجود ندارد! تنها انسان است که غذای خود را با اجاق گاز به موادی بی خاصیت (و یا حداقل، کم خاصیت) تبدیل می کند و بدون شک این یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری های مختلف در انسان است.
نکته ی بسیار مهم دیگر، این است که ساختمان بدن انسان بر خلاف تصور بسیاری از مردم، گیاهخوار است، نه همه چیز خوار. از دندان ها گرفته تا طول دراز روده های انسان که به موجودات گیاهخوار و میمون های میوه خوار بیشترین شباهت را دارد و بدون شک گوشت یک غذای اشتباه برای بدن انسان است.
نکته ی جالب دیگر این است که "همه چیزخوار" لزوماً به معنای مصرف کننده ی گوشت نیست، به عنوان مثال شامپانزه که یک موجود همه چیز خوار به حساب می آید، 95 درصد تغذیه اش را گیاه تشکیل می دهد و آن 5 درصد باقی مانده موریانه است، نه گوشت حیوانات! جالب اینجاست که دندان های نیش شامپانزه چندین برابر انسان است ولی با این وجود، گوشتخوار نیست و در آزمایش هایی که به شامپانزه ها و سایر میمون ها گوشت خورانده شده، مشاهده شده که آنها پس از مدت کوتاهی به طاسی مبتلا شده و عمرشان بسیار کوتاه می شود. بنابر این اینکه می شنویم دندان های نیش انسان به معنای گوشتخوار بودن اوست، در حقیقت صحیح نیست، چرا که داشتن دندان نیش لزوماً به معنای گوشتخوار بودن نیست و می تواند به منظور دفاع باشد، همان طور که شامپانزه با آن دندان های نیش بلند، گیاهخوار است ولی از آن ها برای دفاع از خود استفاده می کند.
البته دلایل گیاهخواری انسان بسیار زیاد است، از قدرت ضعیف اسید معده و ترشحات پانکراس در مقایسه با حیوانات گوشتخوار گرفته تا ترشحات بزاق، چاک دهان، ساختار دست ها و هم چنین ویژگی های روانی انسان که حاکی از گیاهخوار بودن انسان است. اما جالب اینجاست که حتی برخی حیوانات گوشتخوار مانند سگ و گربه نیز می توانند گیاهخوار شوند! و در صورت گیاهخوار شدن، هم بسیار پر انرژی تر می شوند و هم عمرشان طولانی تر می گردد. در آمریکا این امر اثبات شده که تمامی نژادهای سگ می توانند گیاهخوار شوند، و حتی فروشگاه های اینترنتی برای عرضه ی غذای مخصوص سگ های گیاهخوار نیز دارند! (البته برخی معتقدند سگ و گربه همه چیزخوار هستند و حیواناتی مانند ببر و شیر، گوشتخوار کامل محسوب می شوند) 
با چنین مشاهداتی، دیگر جای شبهه ای باقی نمی ماند که برای انسان، رژیم غذایی گیاهخواری می تواند تمام نیازهای بدن را تأمین کند. هم چنین زمانی می توانیم حداکثر استفاده را از گیاهان ببریم که آن ها را با پخت و پز از حالت طبیعی خارج نکنیم.
در اینجا مزایای رژیم غذایی خام گیاهخواری را برای بدن انسان به صورت خلاصه می خوانیم:
• واضح است که بسیاری از ویتامین ها و مواد ضروری در اثر پخت و پز از بین می روند و این یکی از بزرگ ترین مشکلات در امر تغذیه است، چرا که با از بین رفتن یک یا چند ویتامین، آن مواد غذایی باقی مانده نیز به خوبی جذب نمی شوند. بنابر این با رژیم غذایی خام گیاهخواری می توان از غذاها حداکثر استفاده را برد.
• آنزیم های موجود در مواد غذایی خام بسیار ضروری هستند و به هضم غذا کمک می کنند. این آنزیم ها در دمای بالاتر از 46 درجه سانتیگراد ( و یا بعضاً حداکثر تا 50 درجه) از بین می روند، بنابر این با حرارت بالای اجاق گاز، تمام آنزیم ها نابود می شوند و بدن برای هضم غذا باید آنزیم بیشتری ترشح کند که همین باعث وارد آمدن فشار بیشتر به بدن و فرسودگی زودتر می شود.
• اکسیژن که یکی از مواد حیاتی است در غذاهای خام وجود دارد، اما با پخت و پز این اکسیژن هم از بین می رود و سلول های بدن از این ماده ی حیاتبخش محروم می شوند.
• آب موجود در گیاهان، آبی خالص و سالم است که توسط گیاه تصفیه شده و برای بدن بسیار ضروری است که با پخت و پز بخار می شود و برای رفع تشنگی مجبور می شویم آب لوله کشی شهر را که از کلر و خوردگی فلزات و حتی قارچ های میکروسکوپی است مصرف کنیم. در رژیم غذایی خام گیاهخواری، به مقدار کمتری از آب لوله کشی نیاز داریم چرا که بخشی از آب بدن با میوه جات و سبزیجات خام تأمین می شود.
در واقع "خام گیاهخواری" نیز چندان واژه ی صحیحی نیست و بهتر است بگوییم "تغذیه طبیعی"، چرا که میوه ها، سبزی ها و سایر گیاهانی که از طبیعت به دست می آیند خام نیستند، بلکه گیاهان مواد خام را از خاک گرفته و با استفاده از نور خورشید و آب آن ها را پخته اند. و در واقع پخت و پزی که انسان با اجاق گاز انجام می دهد، کاری است برای تبدیل غذاهای پخته ی طبیعی به خاکستر!
اما برخی به این فکر می کنند که آیا با خام گیاهخواری بیمار نمی شویم؟ و هم چنین در مورد برخی از افراد با مصرف میوه و سبزی خام دچار مشکلات گوارشی می شوند چه طور؟
نکته ای که باید به آن توجه داشت، این است که با توجه به مصرف سموم مختلف و هم چنین آلودگی های بسیار، باید گیاهان را قبل از مصرف به خوبی بشوییم، اما خوشبختانه با خام گیاهخواری سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می شود، چرا که غذا با تمام خواص آن خورده می شود و مواد و ویتامین های مختلفی که در گیاهان وجود دارد در تقویت سیستم ایمنی بسیار تأثیرگذار است و درست به همین علت است که بسیاری از بیماری ها با خام گیاهخواری درمان می شوند. 
انسان نمی تواند گوشت را خام بخورد! چرا که جویدن آن برای انسان ممکن نیست، معده ی انسان نیز آنقدر قوی نیست که بتواند گوشت خام را هضم کند و در این صورت به بیماری های مختلفی دچار می شود و هم چنین طعم بسیار بدی نیز دارد که برای انسان قابل تحمل نیست. پختن گوشت هم که باعث از بین رفتن تمام مواد مغذی و آنزیم های آن می شود و و از آنجا که طول روده های انسان نیز حدود سه تا چهار برابر حیوانات گوشتخوار است، بنابر این گوشت مدت طولانی در بدن می ماند و دچار گندیدگی می شود و با ترشح مواد سمی مختلف، باعث بیماری های مختلف گوارشی، میگرن، دیابت، بیماری های کبدی، بیماری های کلیه و غیره می شود. چربی موجود در گوشت ( و هم چنین چربی های حیوانی در لبنیات و تخم مرغ) نیز برای انسان بسیار مضر است و با رسوب در رگ ها، باعث بیماری های فشار خون و بیماری های قلبی می شود. مصرف گیاهان خام هیچ کدام از مشکلات ذکر شده را ندارد.
افرادی که با مصرف میوه و سبزی خام دچار مشکلات گوارشی می شوند، به این دلیل است که سیستم گوارشی آنها در اثر سال ها تغذیه ی نادرست و عدم مصرف غذاهای طبیعی دچار اختلال شده ولی به هر حال برای درمان،می بایستی مشکلات موقتی را تحمل نمود. معمولاً همه ی افراد به خصوص افراد میانسال و مسّن تر، با تغییر رژیم غذایی به سوی گیاهخواری و یا خام گیاهخواری، چند روزی دچار مشکلاتی مانند سردرد، معده درد، حالت تهوع و غیره می شوند و دلیل آن هم پاکسازی بدن از سموم مختلفی که در طول سالیان مختلف در بدن جمع شده می باشد. اما پس از سپری شدن این دوره مشکلات موقتی، وضعیت سلامت جسمی و روحی بسیار بهبود می یابد.
لبنیات نیز برای بدن انسان بسیار مضر است و بر خلاف تصور عموم مبنی بر اینکه از پوکی استخوان جلوگیری می کند، اما طبق آمار جهانی، کشورهایی که بالاترین میزان مصرف لبنیات را دارند مانند فنلاند و آمریکا، بالاترین میزان پوکی استخوان در جهان را هم دارند! چرا که لبنیات نیز مانند گوشت، خون را اسیدی می کند که بسیار خطرناک است، و بدن برای خنثی کردن این وضعیت خطرناک، ناچاراً کلسیم را از استخوان بیرون می کشد تا با قلیایی کردن خون، آن را به حالت تعادل درآورد، سپس کلسیم مازاد از طریق کلیه ها دفع می شود که در دراز مدت باعث سنگ کلیه می شود. شیر کلسیم بالایی دارد، اما این کلسیم نه تنها برای بدن انسان قابل جذب نیست بلکه با اسیدی شدن خون و دفع کلسیم، تدریجاً باعث پوکی استخوان می شود. هم چنین در بدن ما آنزیمی برای تجزیه ی لاکتوز وجود ندارد و فاکتورهای رشد موجود در شیر نیز که برای گوساله مفید است، برای انسان بسیار مضر است و در به وجود آمدن بیماری هایی مانند سرطان و دیابت نقش دارد. چربی موجود در لبنیات نیز باعث بالا رفتن کلسترول بد و رسوب در رگ ها می شود که همانند مصرف گوشت باعث بیماری های قلبی و فشار خون می شود. در کل، گاو شیر را برای گوساله اش تولید می کند و بنابر این، شیرش متناسب با بدن گوساله است، نه انسان! به همین دلیل در طبیعت هم خیلی به ندرت و آن در هم شرایط استثنائی دیده می شود که یک حیوان از شیر حیوانی دیگر تغذیه کند. حتی شیر مادر هم پس از اتمام دوران شیرخوارگی برای انسان مفید نیست، چرا که با قطع مصرف شیر در کودک، غده های ترشح آنزیم های تجزیه ی شیر غیر فعال می شوند. در تمام پستانداران وضعیت بدین شکل است، چرا که در غیر این صورت گوساله تا پایان عمر به شیر مادر وابسته می شد و هیچ گاه نمی توانست علف بخورد! بنابر این مصرف لبنیات در بزرگسالان امری کاملاً غیر طبیعی است و در نتیجه موجب پیدایش بیماری های فراوان می شود.
از طرفی شیر هم مانند گوشت، نه خامش برای انسان مفید است و نه حرارت دیده آن، چرا که مصرف شیر خام به دلیل وجود باکتری های عفونی فراوان بسیار خطرناک بوده و باعث بیماری هایی مانند تب مالت و سل می شود. هم چنین مصرف شیر با تشکیل مخاط چسبناک در معده و روده، سیستم گوارش و هم چنین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و بنابر این حتی خام گیاهخواران نیز که سیستم ایمنی قوی تری دارند نمی توانند شیر خام مصرف کنند، چون در این صورت با خطرات بزرگی مواجه می شوند و تمام زحمات بدن را به هدر داده اند! مصرف لبنیات در جذب سایر مواد مفید غذایی در معده نیز اختلال به وجود می آورد. 
شیر پخته (پاستوریزه) هم آنزیم هایش از بین رفته اند و پروتئین های آن نیز در اثر حرارت دچار تغییرات ساختاری شده اند که گوارش آن را سخت تر و بدتر می کند.
شیر غذای انسان بالغ (و حتی حیوان بالغ) نیست، اما چنان چه تمایل زیادی به مصرف شیر و لنبیات داشته باشید و ترک عادت هم سخت باشد، خوشبختانه جایگزین های زیادی وجود دارد، چرا که در گیاهخواری می توانید از انواع و اقسام شیرها و لبنیات گیاهی (که از ترکیب پودر گیاه با آب حاصل می شوند و طعم بسیار خوبی نیز دارند) لذت ببرید، مانند شیر سویا و شیر بادام که مشتقات آنها مانند ماست سویا، پنیر سویا و غیره نیر می تواند پاسخگوی ذائقه های تنوع طلب باشد. البته ناگفته نماند که مصرف مغزهای گیاهی به صورت طبیعی بر هر گونه دستکاری ارجحیت دارد زیرا در چنین مواردی، با خرد شدن گیاه و قرار گرفتن در مجاورت هوا، دچار فرایند اکسیداسیون می شود و بخشی از خواص خود را از دست می دهد.
و لازم به ذکر است که تخم مرغ نیز اصلاً غذای مناسبی نیست، چرا که برای تولید مثل پرندگان طراحی شده نه به عنوان غذای انسان! در گذشته مرغ ها بسیار کمتر از امروز تخم می گذاشته اند، حتی برخی پژوهش ها نشان می دهند که مرغ هایی که کاملاً در طبیعت آزاد بوده اند بدون اینکه دست انسان به آنها برسد، سالی فقط 12 عدد تخم می گذاشته اند! اما اکنون در مرغداری های صنعتی، با تزریق هورمون های مختلف و روشن کردن چراغ ها در شب، باعث شده اند که هر مرغ در سال 300 تخم بگذارد! اما در هر صورت، این حقیقت تغییری نمی کند که تخم مرغ غذای طبیعی انسان نیست، چرا که مملو از کلسترول بد بوده و با داشتن پروتئین مازاد بسیار زیاد، به کلیه و کبد فشار بسیار زیادی وارد می آورد. تخم مرغ آلرژی زاست و هورمون های موجود در آن که برای جوجه در نظر گرفته شده، برای انسان بسیار مضر و حتی سرطانزاست.
پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر در این موارد به مقالات دکتر زرین آذر، متخصص تغذیه در آمریکا که بیش از 20 سال از گیاهخواری ایشان می گذرد مراجعه نمایید. مقالات و پرسش و پاسخ های قرار گرفته بر روی وب سایت دکتر زرین آذر، می تواند پاسخگوی بسیاری از سؤالات ذهنی شما در مورد گیاهخواری باشد:
www.ZarinAzar.com

هم چنین با مراجعه به سایت های زیر، می توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با گیاهخواری و انتخاب روش درست تغذیه به دست آورید:

دانلود فیلم ها و کتاب های گیاهخواری: www.VeganDownload.com
تالار گفتگوی ایرانیان گیاهخوار: www.VeganForum.ir
کانون انسان پاک، زمین پاک: www.PHCE.org
انجمن تغذیه طبیعی ایران (خام گیاهخواری) : http://www.iranrawvegan.com

چنان چه می خواهید گیاهخواری را شروع کنید و یا آن را امتحان کنید، به شما تبریک می گوییم و برایتان آرزوی موفقیت داریم، ولی لطفاً برای جلوگیری از اشتباهات، در مورد آن بیشتر تحقیق کنید و با مطالعه ی کتاب ها و مقالات مرتبط و هم چنین مراجعه به انجمن خام گیاهخواری، اطلاعات خود را بالا ببرید. هم چنین اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتماً سعی کنید با یک پزشک درمان طبیعی و یا شخص باتجربه در این زمینه مشورت کنید. به هر حال تغذیه ی طبیعی بسیار راحت است و فقط کافی است روش صحیحی را انتخاب نموده و از گیاهان مختلف استفاده کنید.
رژیم غذایی گیاهخواری هم چنین مزایای بسیاری برای محیط زیست و جامعه دارد، چرا که صنعت تولید گوشت و محصولات حیوانی آسیب های فراوانی به محیط زیست و اقتصاد وارد می کند که با گسترش رژیم غذایی گیاهخواری می توان این مشکلات را تا حد زیادی حل نمود. اگر در این مورد شک دارید، به مقالات و فیلم های مستند مرتبط مراجعه نمایید.

با آرزوی سلامتی و بهروزی برای همه

هیچ نظری موجود نیست: