۱۳۹۱ مرداد ۱۴, شنبه

خودخواهی، نفرت به وجود میاره...

یه مردی رو می شناسم که با داشتن همزمان چند تا شغل، درآمدش حدوداً ماهی دو میلیون بود و خیلی کار می کرد به طوری که وقت سر خاروندن هم نداشت. این مرد زندگی خوبی هم با همسرش داشت ولی متأسفانه بالأخره خودخواهیش گل کرد و چون زنش بچه دار نمیشده، بهش گفته بود چون تو بچه دار نمیشی میخوام برم زن دیگه ای بگیرم! یعنی با زنش هیچ مشکلی نداشت به جز سر بچه دار شدن. خب معلومه که هیچ زنی دوست نداره شوهرش زن دومی بگیره، اینه که سعی می کنن این مرد رو به راه راست بیارن اما هیچ فایده ای نداشت تا اینکه مرد میره دادگاه و درخواست طلاق می کنه. زن هم که می بینه همچین شوهر بی ارزشی داره، شروع می کنه به تلافی کردن و مهریه ی 1800 سکه ایش رو می ذاره اجرا! بعد هم با کمک خونوادش یه کاری می کنن که طرف یکی از شغل هاشو (دفتردار دادگستری) از دست بده و بنابراین حالا مرد باید با 500 هزار تومن کاهش درآمد ماهیانه مهریه هم بده. جالب اینجاست که مرد هنوز هم از رو نرفته و میخواد بره یه زن دیگه بگیره تا بچه دار شه!
طبیعیه که هر رفتار نفرت انگیزی با خودش نفرت به دنبال داره. خودخواهی هم یکی از رفتارهای واقعاً نفرت انگیزه. واقعاً این انصافه که یه نفر رو به خاطر یه مریضی و یه مسئله ی کوچیک از خودمون دور کنیم؟! این شخص اگه خیلی بچه دوست داشت، خب این همه بچه ی بی سرپرست که می تونست براشون پدر خوبی باشه (هرچند با مشغله هایی که اون داشت و چند تا شغل همزمان، بعید می دونم)، تازه وقتی مهریه ی زنش هم 1800 سکّه بوده و هیچ مشکل دیگه ای هم نداشتن. خب مرد حسابی با این مهریه ی بالا که خودتم قبول کردی، پررویی هم می کنی؟!
به نظر من اگه کسی واقعاً میخواد بچه دار بشه و هم چنین هنوز به اون سطح انسانیت نرسیده که همه ی بچه ها رو با هم برابر بدونه و مثل بچه ی خودش دوست داشته باشه، خب باید از همون اول ازدواج این قضیه رو معلوم کنه و زن و شوهر هر دو تست های پزشکی انجام بدن. اما اگه کسی نمی تونه بچه دار بشه، لزوماً چیز بدی نیست، چرا که این نشون دهنده ی این حقیقته که بدن اون شخص مشکلات مختلفی داره که طبیعت هوشمند ترجیح میده جلوی بچه دار شدنش رو بگیره که پس فردا یه بچه ی ناقص به این دنیای ناقص اضافه نکنه، به همین خاطر روش های مصنوعی بچه دار شدن اکثراً ناکارآمد هستن. در واقع طبیعت اینجوری میخواد جلوی یه اتفاق بدتر رو بگیره و هم چنین به ما بفهمونه که خودخواه نباشیم و میشه هم چنان در کنار دیگران با شادی و خوشی زندگی کرد. منتها خودخواهی آدم همه چیز رو خراب می کنه و اینطوری آدم رو به فلاکت می ندازه. دلیل خودخواهی هم چیزی نیست جز نبود آگاهی، پاکی و شرافت. اگه کسی یه مریضی و مشکلی نداره، دنیا به آخر نرسیده. به هر حال هر کس یه مشکلی داره و هیچ چیز کامل نیست، پس بهتره که با محبت و رفتارهای صحیح، تا حدی به کمال نزدیک بشیم. زمانی که حتی برای معلولان ذهنی که هیچ خاصیتی ندارن آسایشگاه می زنن فقط به خاطر رعایت حقوق انسانی (دقت کنین که من نمیگم بده، بلکه اتفاقاً خیلی هم خوبه) دیگه همسر آدم جای خودش رو داره. واقعاً نامردیه یه زن و شوهری که هیچ مشکلی با هم ندارن و زندگی خیلی خوبی هم دارن، به خاطر بچه بیفتن به جون هم دیگه. یک مورد دیگه هم چندین سال پیش بوده که زن و شوهری هر دو تاشون مشکل داشتن و بچه دار نمیشدن، واسه همین به استعمال مواد مخدر رو میارن و خیلی زود تشریفشونو از این دنیا می برن! کسی که عقل و شعور نداشته باشه، همون بهتر که زودتر تشریف ببره. مواد مخدر تا حالا مشکلات عاطفی و مشکلات جنسی هیچ کس رو حل نکرده که اینا دومیش باشن!
بهتره انسان قبل از ازدواج این مسائل رو درک کنه و هم چنین در جامعه آموزش های اجتماعی برای رشد شخصیت افراد گسترش پیدا کنه تا ذهن ها باز بشه. در واقع معنویت باید بیشتر رشد کنه وگرنه فقرهای مختلف (فقر مالی، فقر شخصیتی، فقر عاطفی، فقر اجتماعی،فقر محبت، فقر لذت و غیره) گریبانگیر انسان میشه و اون رو به پرتگاه بدبختی می کشونه. پس اگه جامعه هم ما رو درست آموزش نداد، لازمه که خودمون بریم دنبال رشد و بهبود زندگیمون، چرا که چیزی ارزشمند تر از این برای ما وجود نداره و زندگی ما بیشترین ارزش رو برای خودمون داره تا دیگران.
باشد که رستگار شویم!


هیچ نظری موجود نیست: