۱۳۹۱ مرداد ۱۴, شنبه

*** مفهوم حقیقی تجربه ***

تا حالا فکر کردین که تجربه یعنی چی و چه تجربه ای ارزشمنده؟
انسان در طول عمرش چیزهای مختلفی رو تجربه می کنه، و با اینکه خیلی چیزا واسه تجربه هست اما همه کس، همه چیز رو تجربه نمی کنه.
در بین تجربیات، یه سری هست که بین همه مشترکه تقریباً، مثلاً مزه ی غذاها و یا لذت بردن از منظره های مختلف. این ها تجربه های یکسان هستن منتها میزان خوشاند بودن اونها بسته به سلیقه و دیدگاه هر شخص متفاوته.
اما در مورد اون دسته از تجربیاتی که خاص هستن، اینطور نیست که هر کس سن بیشتری داشته باشه لزوماً تجربیات بیشتری هم در زندگی داشته باشه. بسته به شغل، محیط کار، محیط زندگی، امکانات و ارتباطات، هر کس تجربیاتی داره که دیگران ممکنه نداشته باشن، بنابر این در اینطور مواقعی، نصیحت کردن دیگران یه مقداری پیچیده تر میشه، چرا که علاوه بر دیدگاه ها، تجربه ها هم با هم متفاوت هستن. مثلاً یه جوون دانشجو و فعال اجتماعی تجربه های خیلی بیشتر و خیلی متفاوت تری داره با یه مرد 70 ساله که هر سالش مثل سال قبل بوده (یا به عبارتی، یک سال رو 70 بار تکرار کرده!)، که همین تجربیات روی تغییر دیدگاه هم اثر میذاره. پس این جوون تجربیات مختلف زیادی داره که اون مرد 70 ساله اصلاً تجربه نکرده و به همین خاطر شاید اصلاً براش قابل درک و ملموس نباشه. بهترین کار اینه که به جای نصیحت های بی مورد، همه از تجربیات هم دیگه استفاده کنن، صرف نظر از سن و سال و اینکه چه کسی بزرگتره و چه کسی کوچکتر. اینطوری خیلی بهتره تا اینکه یه نفر بخواد فقط تجربیات خودش رو به رخ دیگران بکشه، چون این نشونه ای از جهل و خودخواهیه.
طبق همون جمله ی معروف: "یا از دیگران عبرت بگیرید، یا اینکه ناچاراً به عبرتی برای دیگران تبدیل خواهید شد!" مهر تأییدی هست بر اهمیت به اشتراک گذاری تجربه ها...

تجربه های واقعی و ارزشمند در روزمرگی و کسالت به وجود نمیان، بلکه در شور و شوق و تکاپو هست که فرصت برای تجربه های سازنده و عالی به وجود میاد. این که روزها تکرار میشن، شاید بزرگترین هدف و حکمتش این باشه که از دل این تکرار، تنوع های مختلف در بیاد... :)

هیچ نظری موجود نیست: