۱۳۹۰ آبان ۲۱, شنبه

***گیاهخواری، راهی برای داشتن دنیایی بهتر...***



همیشه یکی از بزرگترین مشکلات جهانی، مسئله غذا بوده و هست و خیلی از جنگ ها هم به خاطر غذا بوده. این یه واقعیت انکار ناپذیره...

شاید شما هم تا حالا چندین بار عباراتی مثل این رو شنیده یا دیده باشید:
"با گیاهخواری می توان کره زمین را نجات داد." و یا "گیاهخوار شوید، سالم بمانید" و عباراتی از این قبیل. من حدود یه ماه پیش در وبلاگ یکی از گیاهخواران ایرانی، لیستی از کتاب های مرتبط با گیاهخواری به صورت پی دی اف رو دیدم و چند تاشونو دانلود کردم و وقتی خوندم، بیشتر این حقیقت رو درک کردم چرا که تو این کتاب ها با دلیل و منطق گیاهخواری شرح داده شده بود و هم چنین تجربیات افراد مختلف بعد از گیاهخواری نوشته شده بود. البته درسته که هیچ چیز 100 درصد درست نیست و این مسائل هم همینطور هستن چون هنوز هیچ کس بدن انسان رو به طور کامل با تمام جزئیات نمی شناسه، ولی به نظر من باید حرف درست تر و اثبات منطقی تر رو دنبال کرد و حتی اونو اصلاح و تکمیل کرد...
گیاهخواری چند دسته داره، بعضی از گیاهخوارها فقط گوشت قرمز نمی خورن و بقیه مواد غذایی مثل لبینات و تخم و مرغ و گوشت ماهی رو مصرف می کنن، که به اصطلاح به اونا میگن: "نیمه گیاهخوار". بعضی ها هیچ گوشتی نمی خورن و فقط تخم مرغ، بعضی های دیگه فقط گیاه و لبنیات می خورن، و یه دسته هم هستن که بهشون میگن: "خام گیاهخوار مطلق" یعنی فقط گیاه اونم فقط به صورت خام مصرف می کنن...
هر گروهی استدلال خاص خودشو داره ولی چیزی که من درک کردم اینه که بدن افراد متناسب با نوع تغذیه تغییراتی پیدا می کنه و با اون تغذیه سازگار میشه و در نتیجه ضمن اینکه دچار کمبود غذایی نمیشن، بیماری هایی که داشتن و دارن هم درمان میشه...
اما خیلی جالبه که بنیانگذار شیوه "خامگیاهخواری" یه ایرانی مسیحی بوده به اسم "آرشاویر در آوانسیان" که 50 سال پیش کشف کرده با این شیوه تمام بیماری ها درمان میشن و بیماری های خودش رو هم درمان کرده. در این زمینه کتاب هم نوشته که ایرادات پزشکی اون زمان رو هم در این کتاب نوشته چون همین ایرادات باعث این شده بود که دو فرزندش رو از دست بده. خیلی تعجب کردم وقتی تو کتابش خوندم فرزندش که به بیماری کلیه مبتلا شده بوده بعد از اینکه داخل ایران نمی تونستن درمانش کنن، بردنش پیش دکتر های خارجی در سوئیس و فرانسه و بعد اون دکتر ها گفتن که به بچت فقط کباب بده و نذار میوه خام بخوره! فقط کمپوت و داروهایی که ما تزریق می کنیم! این بیچاره هم به حرف دکتر گوش داده و حال بچش روز به روز بدتر شده تا این که بعد از چند ماه فوت کرده! خیلی ناجوره، نه؟ الآن همه دکتر ها به کسایی که بیماری کلیه دارن میگن گوشت قرمز نخورین، ولی اون موقع برعکس بوده. چه فاجعه ای!
قطعاً علم پزشکی خوبه ولی چون اونم مثل بقیه چیزا کامل نیست، لذا وقتی نتیجه بهتری میشه گرفت که تغذیه رو اصلاح کرد.
در ضمن با گیاهخواری میشه از محیط زیست و حیات وحش تا حد زیادی محافظت کرد و آسیب ها رو به حداقل رسوند. قطعاً اجباری نیست که همه گیاهخوار بشن ولی خب این گوشت هورمونی که الآن هست ضمن اینکه خیلی خطرناکه و باعث بیماری ما هم میشه، برای خود حیوانات هم بده و اخلاقی نیست. الآن تو بعضی کشورها گوشت هورمونی ممنوعه که قانون کاملاً به جاییه...
من خودم این کتاب ها رو خوندم و به شما هم توصیه می کنم بخونین. یادتون باشه آگاهی خیلی ارزش داره و همه چیز رو باید شنید، اما تصمیم و انتخاب با خود انسانه...
1. کتاب "خام گیاهخواری، فلسفه تغذیه و تندرستی" نوشته "آرشاویر درآوانسیان" که جالبه بدونین سال 1355 چاپ شده. این کتاب توسط آقای ابوطالب رحیمی (وبلاگش: http://fruitarian.blogfa.com) تایپ و PDF شده:
http://www.4shared.com/document/16Za...sian__New.html
این کتاب رو حتماً بخونین چون من تا حالا کتابی رو ندیدم که اینقدر همه جانبه نوشته باشه. نویسنده کتاب یعنی "آرشاویر درآوانسیان" به ما میگه که چه طور سلامتی رو به دست بیاریم، سالم بمونیم، عمر طولانی داشته باشیم در حالی که مواد غذایی به همه برسه. البته جمعیت زیاد در کل معضلات زیادی داره (حمل و نقل، آموزش، کار، مسکن و غیره) و مثلاً گیاهانی مثل گندم و برنج هم گاز متان تولید می کنن که برا محیط زیست ضرر داره، در نتیجه محدودیت هایی هست که نویسنده متوجه اونا نشده، ولی در کل روحش شاد که هدف انسانی و بزرگی داشته و بهترین راهی که به نظرش می رسیده رو گفته...

2. کتاب "خامگیاهخواری، آشپزخانه بی اجاق" تالیف "دکتر محمد کار". در این کتاب دلایل علمی بیشتری در رابطه با فواید گیاهخواری اومده که خیلی جالبه:
http://www.4shared.com/file/10960379...ohamd_Kar.html

3. خلاصه ی کتاب "غذاهای ضد پیری" از "دکتر طهمورث فرزین" که این کتاب مختص به خامگیاهخواری نیست و رژیم غذایی مردم جزیره ی"اوکیتاوا" در ژاپن رو که مردمش حدود 100 سال عمر می کنن بررسی کرده :
http://www.4shared.com/file/10960603...zede_piri.html
لیست کتاب های بیشتر رو در رابطه با تغذیه سالم و ورزش و سلامتی، می تونین در لینک زیر ببینین و دانلود کنین:
http://mashadvegans.persianblog.ir/page/3

من خودم هنوز همه چیز خوار هستم و خامگیاهخوار نشدم چون شرایطش فعلاً برام فراهم نیست، اما قبلاً هم در سایت های مختلف راجع به تغذیه سالم مطالبی خونده بودم که باعث شد تغذیه خودم رو اصلاح کنم، مثلاً من الآن چند ماهه عادت کردم به مصرف روغن زیتون همراه با سالاد که بهم احساس سبکی و شادابی خاصی میده و خیلی باحاله. در ضمن روغن زیتون اصلاً هم بد مزه نیست، اون روغن جامد بود که بد مزه و مزخرف بود!
هم چنین یه دکتر آمریکایی هم بعد از سال ها تحقیقات به این نتیجه رسیده بود که میوه ها رو باید با شکم خالی خورد تا ضمن اینکه کامل جذب میشن، سموم بدن رو هم دفع کنن.
و مثلاً من قبلاً هم خیلی کم مربا می خوردم و در کل زیاد خوشم نمی اومد از مربا و عسل رو ترجیح می دادم، ولی الآن دیگه اصلاً خوشم نمیاد از مربا چون هم شکر مضره و هم اون میوه ای که پخته میشه برا مربا، خاصیتش رو از دست میده.
راستی اصلاً هم خرج زیادی نداره تغذیه سالم، چون خیلی مواد گیاهی مثل خرما و گردو فشرده هستن و من برا صبحونه، با دو تا گردو و یه قاشق مربا خوری عسل واقعاً سیر میشم. می تونین امتحان کنین!

خلاصه اینکه برای من خیلی مفید بوده. امیدوارم برای شما هم مفید باشه و همیشه سالم و شاداب باشید. خوشحال میشم اگه تجربه ای در این زمینه دارین و کتاب ها رو خوندین و نظری دارین، تو قسمت نظرات بنویسین تا بیشتر چیز یاد بگیریم...

در ضمن، بدون شک شاد بودن و کنترل استرس، نقش مهمی در سلامتی و موفقیت داره...

هیچ نظری موجود نیست: