۱۳۹۰ آبان ۲۲, یکشنبه

***مصاحبه با مدیر پورتال بازاریابی مسبی (Masbi.com)***

با پیدایش و گسترش تجارت الکترونیک، شیوه های جدید بازاریابی نیز به وجود آمد و رشد کرد. بازاریابی اینترنتی یکی از بهترین شیوه های بازاریابی بوده که به سرعت رشد کرده، چرا که این شیوه معایب شیوه های دیگر بازاریابی مانند بازاریابی تلفنی را ندارد. در ایران نیز تجارت الکترونیک رشد داشته و سیستم های مختلفی مانند ایرانت مارکت سنتر، پرداخت و غیره برای تسهیل تجارت الکترونیک به وجود آمده اند، اما بازاریابی اینترنتی نیز تا حد زیادی رشد کرده است. یکی از بهترین سایت های ایرانی در زمینه بازاریابی اینترنتی سایت Masbi می باشد. MASBI کوتاه شده عبارت “Marketing And Systematic Business in the Internet” است که معنای آن "تجارت و بازاریابی سازمان یافته در اینترنت" می باشد.

سایت مسبی در سال 1385 تاسیس شده و یکی ار معروف ترین پورتال های بازاریابی ایرانی می باشد. فروشگاه های اینترنتی و هم چنین غیر اینترنتی می توانند از طریق MASBI بازاریاب و مشتری جدب کنند. در بخشی از توضیحات این سایت می خوانیم:

"خرید و فروش در سایت مسبی اینترنتی نیست بلکه ما فروشنده و مشتری را اینترنتی با هم آشنا می کنیم. امیدوارم تفاوت این دو را درک کنید.

هدف سایت مسبی راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نبوده که ما خودمان محصول را از فروشنده بخریم و به مشتری تحویل دهیم. هدف این نیست که سایت مسبی واسطه باشد بلکه هدف ما کار بازاریابی اصولی است. کار ما به این جهت جدید است که مشتری و فروشنده را به هم می رسانیم. واسطه یا دلال نیستیم بلکه معرف و بازاریاب هستیم. در سیستم بازاریابی مسبی، مشتری با خود فروشنده بدون هیچ واسطه ای صحبت می کند. چه کسی بهتر از فروشنده می تواند محصول خود را برای خریدار توضیح دهد؟ "

با این توضیحات، تقریباً تمامی خط مشی مسبی مشخص می شود. به آقای محمد احمدی، مدیر این پورتال، ایمیل زدم و درخواست مصاحبه دادم که در ادامه مصاحبه را با هم می خوانیم:

1. لطفاً خودتان را معرفی فرمایید.

اینجانب محمد احمدی دارای مدرک تحصیلی مهندسی صنایع (تولید صنعتی) طراح و مدیر سایت مسبی دات کام (masbi.com) می باشم.

در مهرماه سال 1385 با توجه به علاقه و مهارتی که در زمینه طراحی وبسایت های پویا داشتم تصمیم گرفتم که وب سایت مسبی را راه اندازی کنم و از این طریق کسب و کاری سالم برای هموطنان عزیزم که علاقه دارند در حیطه اینترنت فعالیت کنند ایجاد نمایم. کاری که بنده شروع کردم را می توان نوعی کارآفرینی در فضای اینترنت نامید زیرا بسیاری از علاقمندان به کسب و کار اینترنتی و یا کسب و کار مجازی و یا کار در منزل می توانند از آن استفاده کنند.

2. پیشرفت سایت مسبی در طول این پنج سال که تاسیس شده چه طور بوده؟ برنامه های آینده برای پورتال مسبی چیست؟

تلاش من از ابتدا این بوده است که روشی برای کسب و کاری ساده و سالم در ایران از طریق اینترنت را به سبکی کاملا جدید طراحی کنم. اکنون و پس از گذشت 5 سال از عمر مسبی همه به این باور رسیده اند که کسب و کار اینترنتی در ایران هم امکانپذیر است و حتی می توان به عنوان شغل اول روی این کار جذاب و متنوع حساب کرد. در سال 1387 تصمیم گرفتم سایر تجربیات خود را در زمینه برنامه نویسی و طراحی و مدیریت وب سایت های پویا در اختیار هموطنان عزیزم قرار دهم و وبسایتهایی را که امکانات یک کسب و کار اینترنتی را فراهم می کنند طراحی کرده و در اختیار علاقمندان قرار دهم.

امکانات بسیار زیادی در طول این 5 سال به مسبی افزوده شد که اکثرا به درخواست خود کاربران و مشتریان ایجاد شده است. سعی شده است روشهای غیر ضروری و دست و پا گیر بکار برده نشود و از روشهای کاربر پسند و سریع استفاده شود زیرا در اینترنت همه دنبال سرعت هستند و دوست دارند خیلی سریع به آنچه می خواهند برسند.

برای آینده در نظر دارم مسبی را با سیستمهای جدید هماهنگ تر و بروزرسانی کنم و شیوه های جدیدی را طراحی کنم.

3. به نظر شما مشکلات و موانع تجارت الکترونیک در ایران چیست؟ و چه راهکارهایی را پیشنهاد می دهید؟

به نظر من اعتماد مهمترین مساله در ایران است. بسیاری اوقات به علت عدم اعتماد مشتری و فروشنده به یکدیگر، یک سفارش به فروش واقعی نمی انجامد. به نظر می رسد هنوز در ایران خرید و فروش اینترنتی نهادینه نشده است و مردم ترجیح می دهند کالاهای خود را به صورت حضوری در بازار خریداری کنند. و ظاهراً ترجیح می دهند محصولاتی خاص را از طریق اینترنت خریداری کنند.

راهکار: اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه ها، بازاریابی حرفه ای و هدفدار، پیشگیری مدیران از تبلیغات ناصحیح، اطلاع رسانی مدیران به بازاریابهای خود

4. نظر شما در مورد شیوه های بازاریابی اینترنتی رایج چیست؟ فکر می کنید تا چه زمانی این شیوه ها جوابگو باشد؟

شاید در آینده روشهای جدیدتری ایجاد شود اما آنچه اکنون مشاهده می شود افزایش زیاد بازاریابی از طریق انتشار بی رویه و غیر حرفه ای لینکهای بازاریابی و بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ است.

باید به سمت بازاریابی موثر و حرفه ای حرکت کرد و صرف تبلیغات انبوه جواب نمی دهد. بازاریابی و تبلیغات باید هدفدار باشد.

شاید در آینده بازاریابهای حرفه ای بیشتر شوند و شاهد افزایش فروشهای واقعی باشیم.

5. لطفاً در مورد هر کدام از واژه های زیر نظر خود را بنویسید:

کامپیوتر: سرعت

برنامه نویسی: لذت

اینترنت: جادوگر

تجارت: پول

نوآوری: هنر

تمدن: پیشرفت

انسانیت: اصول کار

6. توصیه شما به کسانی که تازه می خواهند یک کسب و کار اینترنتی را شروع کنند، چیست؟

با مطالعه روش های موثر، بازاریابی را آغاز کنند و گرنه وقت و انرژی آنها بیهوده صرف خواهد شد.


با تشکر
محمد احمدی
www.masbi.com
1390/8/21

**** با سپاس فراوان از آقای احمدی برای شرکت در این مصاحبه ****

هیچ نظری موجود نیست: