۱۳۹۰ مرداد ۲۳, یکشنبه

*** مصاحبه با رضا شاهرخیان، سازنده سیستم مدیریت محتوای راش ***

این روزا، راه اندازی یک سایت واقعاً از هر زمانی که فکرش رو بکنید ساده تره. به جز گسترش آموزش های مالتی مدیا که یادگیری کار با زبان های برنامه نویسی و ابزار مربوط به طراحی و راه اندازی وب رو خیلی ساده تر کرده، سیستم های مدیریت محتوا هم خیلی وقتا مفیدن، اگرچه ایراد های زیادی از نظر امنیتی بهشون گرفته میشه، ولی برای شروع یک پروژه و یا تست و یا یک پروژه موقت، یکی از بهترین گزینه هاست. واقعاً تصورش سخته که در ابتدای جهانی شدن وب، طراحی وب سایت با چه مشکلاتی رو به رو بوده...
سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارن که از جمله معروف ترین اونا، جوملا و مامبو هستن. البته تعدادشون خیلی زیاده، که هر کدوم مزایا و معایب خودشونو دارن. اما جالبه که یک سیستم مدیریت محتوا کاملاً ایرانی هم هست به اسم "راش" که در نوع خودش مفیده و می تونه باعث پیشرفت های بیشتری در این زمینه بشه.
منم چون برام خیلی جالبناک!! بود، مصاحبه ای با سازنده این CMS انجام دادم که در ادامه با هم می خونیم:

1. لطفاً خودتون رو معرفی کنین.
رضا شاهرخيان، متولد مشهد ، دانشجوي فناوري اطلاعات دانشگاه سجاد مشهد ،‌علاقه مند به برنامه نويسی و برنامه های متن باز.
ورزش رو خيلي دوست دارم اما متاسفانه اهل ورزش كردن نيستم !
به مطالعه علاقه زيادی دارم و اگر فرصتی داشته باشم حتما كتابی رو صرف نظر از موضوع مطالعه می كنم.

2. از چه زمانی وارد دنیای برنامه نویسی شدین؟
تقريبا از سال سوم راهنمايی با دنيای برنامه نويسی آشنا شدم.

3. پروژه سیستم مدیریت محتوای "راش" چه طور شروع شد؟ چه کسانی در این زمینه به شما کمک کردن؟
پروژه راش در ابتدا يک مقاله آموزشی برنامه ريزی نشده بود.
ماجرا از اونجا شروع شد كه به طور كاملاً اتفاقی با سايت رايت كليک آشنا شدم. در اون سايت، يک جو صميمی و آموزشی حاكم بود. بعد از خوندن مقالات اون سايت و استفاده از تجارب اساتيد، تصميم گرفتم من هم اولين مقالم رو در انجمن رايت كليک به اشتراک بذارم. با لطف و حمايت های دوستان كم كم اين مقاله آموزشی به يک سيستم مديريت محتوای ايرانی تبديل شد.
در اين پروژه افراد زيادی به طور مستقيم و غير مستقيم به من کمک کردن.ترجيح ميدم اسمی نبرم چون افرادی كه تاحالا براي راش زحمت كشيدن و به راش كمک كردند انگشت شمار نيستن، اما می تونم بگم اصلی ترين اعضای اوليه راش كاربران و مديران رايت كليک بودن.از همه دوستانی كه به راش كمک كردن صميمانه تشكر می كنم.

4. به عنوان یک برنامه نویس، نظرتون راجع به امنیت سایبری چیه؟ و امنیت سیستم مدیریت محتوای راش چه طور بوده تا الآن؟
طي سالها برنامه نويسي به اين نتيجه رسيدم كه امنيت مطلق رويايی بيش نيست !
از نظر من امنيت يک فاكتور تجربی و نسبی هست و هر چی سطح علمی و تجارب برنامه نويس بالاتر باشه در وضعيت مطلوب تری هست.
در مورد CMS ما، فقط مي تونم بگم براي امنيت راش حداكثر تلاش خودم رو كردم .
تا به حال بعد از سه نسخه خوشبختانه فقط 3 مورد گذارش مشكل امنيتی داشتيم‎: دو مورد SQL injection و يك مورد XSS
يكي از اين سه مورد مربوط به نسخه 2 راش بود كه به اشتباه گزارش و منتشر شده بود ، مورد تزريق اس-كيو-ال نسخه سه مربوط به يك ماژول بود كه خوشبختانه با لطف و همكاری دوستداران راش فوراً مطلع شديم و اصلاحيه منتشر شد. يك مورد هم مشكل XSS بود كه مشكل حادی نبود و توسط يكي از اعضاي تيم آشيانه منتشر شد‎ ‎و با اعلام ايشون و همكاری دوستان رفع شد.

5. چه پروژه مهم دیگه ای در دست دارین؟ می تونین بگین؟
مهم ترين پروژه ای كه اخيراً تصميم به انجامش گرفتم يك فريم ورک متن ‎باز هست.
شايد با وجود فريم ورک های متعدد و قدرتمند بسيار، نوشتن يك فريم ورک جديد ايده خوبی به حساب نياد اما از استفاده كردن كدها و فريم ورک های آماده لذتی نمی برم و دوست دارم حتی الامكان تمام برنامه رو خودم بنويسم‎ ‎و يا حداقل با كد نويسی قسمت های استفاده شده كاملاً آشنا بشم.

6. به نظر شما مشکلات مهم برنامه نویسای ایرانی چیه؟ در مورد سطح آموزش برنامه نویسی و هم چنین بازار کار در ایران نظرتون چیه؟
به نظر من عدم رعايت حقوق كپي رايت مهم ترين دغدغه برنامه نويسان ايراني هست. نرم افزاری كه طی ماهها زحمت و تلاش فكری و طاقت فرسای برنامه نويس تهيه ميشه به راحتی كرك يا نال و ... ميشه. اين مورد شايد جدي ترين عامل دلسردی برنامه نويس باشه.
بر خلاف تصور خیلی ها، برنامه نويسی شغل بسيار پردرسر و سختی هست. ذهن برنامه نويس مدام درگير مشكلات و برنامه هست، برنامه نويس بايد هميشه بروز باشه و خودش رو با جديدترين تغييرات نرم افزاري و سخت افزاري مطابقت بده.
از نظر مسائل مالی هم متاسفانه بيشترين زحمت رو برنامه نويس مي كشه اما بيشترين سود رو واسط ها مي برن !
سطح آموزشی رشته نرم افزار متاسفانه در ايران بيشتر جنبه تئوری داره و فقط افرادی ميتونن در اين رشته موفق باشن كه شخصاً به دنبال مطالب بيشتر و فعاليت های عملی باشن.
و خوشبختانه بازار كار اين رشته وضعيت مطلوبی داره.

7. در مورد هر کدوم از کلمات زیر، اولین جمله ای که به ذهنتون می رسه رو بگین:

كامپيوتر : كامپيوتر يك ماشين براي پردازش اطلاعات است. (ساده ترين تعريفي كه از كتاب هاي درسي يادم مونده !)
نرم افزار: قسمتی از كامپيوتر كه قابل لمس نيست !
اينترنت: بزرگترين شبكه جهانی
برنامه نويس: فردي با دغدغه های فكری بسيار !
وبلاگ نويسي: دفترچه خاطرات مدرن
اميد : دليل زندگي ، يكي از پايه های موفقيت
نا اميدي: زمينه شكست
ايران: سرزمين مادری ، وطنم
انسانيت: انسانيت يعنی پرداختن به حق ! حق دنيا رو ‎به اندازه و جای خود و آخرت رو هم به اندازه و جاي خود ادا كنيم...
خوشبختي: تلاش براي رسيدن به هدف ، نه لزوماً رسيدن به هدف


8. توصیه شما به کسانی که تازه می خوان وارد دنیای برنامه نویسی شن چیه؟
اگر صرفاً به خاطر مسائل مادی قصد دارين وارد اين حرفه بشيد توصيه می كنم تجديد نظر كنيد.
شغل های زیادی هستن كه از نظر مادی هم رده برنامه نويسی هستن و حتی يك سر و گردن بالاتر.
لازمه برنامه نويسی علاقه و پشتكار هست. اگر فردی با علاقه و پشتكار وارد دنيای برنامه نويسی بشه بی شک بسيار موفق خواهد شد.
هم چنین نت برداري كنيد! همون طور كه در كنكور نت برداری می كنيم در برنامه نويسی هم می تونيم نت برداری كنيم.اين نت ها رو به صورت مقالاتی در وب به اشتراک بگذاريد. علاوه بر اينكه مطالب به اشتراک گذاشته شده در ذهن شما تثبيت میشن ، در بحث های صورت گرفته روی اين مقالات به بسياری از اشتباهات خودتون پی می بريد و بسياری از روش های جديد رو با تبادل تجربيات و دانش با ساير برنامه نويس ها به دست ميارين.

9. هر چه می خواهد دل تنگت بگو.....
از اينكه سرتون رو درد آوردم عذر ميخوام! ميل خاصی به اينكه در مورد خودم صحبت كنم ندارم. بر خلاف رفتارم در جمع ها كه بسيار شوخ و شنگول (!) هستم در باطن فردی منزوی هستم و تنهايی رو بسيار دوست دارم.
خودم رو در مقامی نمی بينم كه بخوام توصيه ای به كسی كرده باشم و حرف هايی كه در قالب اين مصاحبه زدم تنها نظرات شخصی خودم بود .
با وجود تمام مشكلات و سختی های برنامه نويسی، اين رشته رو دوست دارم.
برای همه آرزوی موفقيت می كنم و التماس دعا دارم
بدرود‎


**** با سپاس فراوان از آقای شاهرخیان برای شرکت در این مصاحبه ***

منبع: http://profiles.google.com/tarfandkhaneh

دوستان حالا که مصاحبه رو خوندین، خوبه که وبلاگ آقای رضا شاهرخیان رو هم ببینین:
http://www.hamghadam.ir
در ضمن توجه داشته باشین که هدف من از این مصاحبه تبلیغ این سی-ام-اس نبود، بلکه هدف من معرفی بیشتر و بهتر یک پروژه مفید بود چون فکر می کنم چنین پروژه هایی اگرچه بهترین نیستن ولی مفیدن به خصوص برای تازه کارها. در نتیجه خوبه که در مورد چنین پروژه هایی بیشتر بدونیم...

هیچ نظری موجود نیست: