۱۳۹۰ مرداد ۲۳, یکشنبه

*** آیا رشد تکنولوژی باعث انزوای بیشتر افراد می شود؟ ***

این روزا بحث در مورد این مطلب خیلی داغه و جامعه شناسا، نظرات متفاوتی دارن. در کل همه نظرات می تونن تا حدی درست باشن، ولی من یه جایی خوندم که یکی از جامعه شناسای اروپایی گفته بود: "وقتی شما می تونین همه دنیا رو تو صفحه 4 اینچی موبایلتون ببینین، این باعث میشه انسان ها روز به روز منزوی تر بشن و من از این بابت نگرانم!" یعنی طبق گفته این آقا، یعنی مردم 100 سال پیش -که طرف اگه تو یه روستا زندگی می کرد تا آخر عمرش از اون محیط بیرون نمی رفت!- اجتماعی تر بودن! خب اگه اینطوره، پس این همه جنگ نژادی و جنگ هایی که بر سر مذهب و ایدئولوژی رخ داده، نشون دهنده اجتماعی بودن و فرهیخته بودن مردم اون زمانه؟! این حرف بی نهایت چرنده و این آقای جامعه شناس به جای شناسایی مشکل فقط یاوه گویی کرده!
چند وقت پیش، جادی (www.FreeKeyBoard.net) مطلب خیلی جالبی نوشته بود با عنوان "ترس از تکنولوژی" که نشون داده بود این ترس از تکنولوژی به دلیل رفتار انسان هاست و تکنولوژی به خودی خود خطرناک نیست. یه مثال هم که در این رابطه آورده بود این بود که بعد از اختراع لامپ توسط ادیسون، مردم اونو برای زن ها و بچه ها مضر می دونستن!! دلیلشم این بوده که به دلیل روشن بودن لامپ، شب ها داخل خونه ها دیده میشده، دزدها و خلافکارا می تونستن به راحتی ببینن چه کسانی تو خونه هستن و در صورتی که یه زن یا بچه کوچیک تنها و بی پناه تو خونه می بود، به خونه حمله می کردن و غارتش می کردن!!!
پس ببینین، تکنولوژی خطرناک نیست، آقا دزده خطرناکه! در مورد مسائل اجتماعی هم، تفکرات متعصبانه و آموزش های غلط خطرناکه، وگرنه همه می دونیم تکنولوژی آثار خیلی خوبی بر بهبود روابط اجتماعی مردم گذاشته مثل شبکه های اجتماعی و نمیشه آثار مفیدشونو منکر شد. البته آثار بدی هم داشته ولی همون طور که گفتم دلیلش آموزش ها و فرهنگ غلطه و هم چنین بی تدبیری. مثلاً این که شخص روزی 10 ساعت تو فیسبوک بازی کنه و از درس و کار و زندگی باز بمونه، خب این انتخاب خودشه. این اعتیاد اینترنتی که میگن واقعاً وجود داره ولی دلیلش بی تدبیری و پیشگیری نکردنه. هم چنین بی برنامه بودن و بی هدف بودن هم تاثیر گذاره. اما حساب کنین چقدر راحت تر و ارزون تر میشه از طریق مسنجرها یه معامله تجاری انجام داد، یا در یک سمینار اینترنتی (که بهش میگن "وبینار") شرکت کرد. چقدر راحت تر میشه دوست پیدا کرد از هر جای دنیا، و غیره.
حالا برای پیشگیری از آثار منفی اینترنت، باید آموزش های صحیح اجتماعی رو از سنین پایین اعمال کرد، که شخص بتونه خودشو کنترل کنه و آگاهانه از این ابزار استفاده کنه...
یه مسئله دیگه هم که هست، اینه که میگن انسان ها با تکنولوژی ماشینی تر میشن، و یا به دلیل اینکه امروز میشه فقط با یک کلیک همه جور اطلاعات علمی و غیره رو پیدا کرد، انسان ها تنبل میشن و قدرت خلاقیاتشون میاد پایین و اراجیفی از این قبیل!
خب در مورد ماشینی شدن، در قرن های گذشته برده داری وجود داشته اونم در سطح وسیع، که بدتر از اصطلاح "ماشینی شدن" بوده چرا که خیلی وحشیانه تر بوده و حق لذت بردن و آزاد بودن رو از انسان می گرفته. این "ماشینی شدن" هم ادامه همون برده داریه، پس باز برمی گرده به تربیت غلط. و گرنه یک انسان آگاه از تکنولوژی برای راحتی و رفاه بیشتر استفاده می کنه و می دونه که دلیلی وجود نداره که انسانیتش رو بذاره کنار و انسانیت منافاتی با تکنولوژی نداره. ( انسانیت با حرص و طمع و پول جمع کردن منافات داره! پس بازم مشکل تکنولوژی نیست، بلکه اینجا مشکل پوله!)
در مورد راحتی و رفاه، اصلاً هدف اصلی تکنولوژی همینه. یعنی در قرن 21 با وجود اینترنت که داره از دنیای واقعی هم وسیع تر میشه! ما بریم با چرتکه محاسباتمنو انجام بدیم؟! و یا حتماً باید بریم مکتب خونه واسه کسب علم و فیض؟! حالا ممکنه تاثیرات منفی بر فعالیت ذهن و هوش داشته باشه، اما این کار پاک کردن صورت مسئله و صرفه جویی در مصرف عقله!
یک انسان متمدن می دونه که به موازات تکنولوژی، علوم پزشکی و روان پزشکی هم رشد می کنه و در نتیجه راه حل های مختلفی واسه فعال نگه داشتن ذهن و خلاقیت بیشتر وجود داره ( مثل حل کردن جدول و سودوکو، و روش بازخورد عصبی (نوروفیدبک) و غیره) که تاثیراتش خیلی بهتر از روش های قدیمیه. حالا اگه کسی تنبلی کنه و اهمیت نده، خب معلومه از همون اول می خواسته مغزش رو آکبند نگه داره واسه کلکسیونش!

هیچ نظری موجود نیست: