۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه

*** مصاحبه با مدیر سایت "سلام دانلود" ***

بدون شک در بین سایت های فارسی زبان، سایت های دانلود سنتر نقش بسیار مهمی را برای تامین نیازهای کاربران ایرانی ایفا می کنند. یکی از برتری های دانلود سنترهای ایرانی نسبت به خارجی ها، مستقیم بودن لینک هایی است که ارائه می دهند.
یکی از سایت های جدید دانلود سنتر ایرانی که در حال حاضر نسبت به سایت های مشابه از شهرت کمتری برخوردار است، سایت "سلام دانلود" می باشد. با هم مصاحبه ای را که با مدیر این سایت انجام دادم می خوانیم:

1. سایت سلام دانلود از چه زمانی شروع به کار کرده و به نظر شما چقدر توانسته است جوابگوی کاربران باشد؟

سلام دانلود اواخر اسفند سال 89 با منابع بسیار محدود کار خودش را آغاز کرد ، در ابتدا کار ، رتبه سلام دانلود در الکسا 22 میلیون بود ، ولی در عرض کمتر از 6 ماه ، سلام دانلود توانست خودش را به رتبه ی زیر 100 هزار در الکسا ( 67 هزار ) برساند و بدون هیچ اسکریپت جعلی و یا خرید بک لینک خودش را به صورت کاملا قانونی در میان سایت های ایرانی جا کند . ما سعی کردیم نیاز کاربران را در اولین درجه ی اولویت کاری خود قرار دهیم و هرآنچه آنها می پسندند ، بیشتر برای دانلود محیا کنیم ، ولی بعضاً کاربران انتظاراتی دارند که واقعاً قدرت بر آورده کردن آن از توان ما خارج است ، برای مثال در مورد برخی بازی ها، سوال می کنند که در فلان مرحله چه باید بکنیم یا در مورد تنظیمات تخصصی نرم افزار ها سوال میکنند ، که به امید خدا بعد از راه افتادن انجمن سلام دانلود، به این نیاز آنها هم پاسخ خواهیم داد.



2. به نظر شما بزرگترین مشکلات یک سایت دانلود سنتر در ایران چیستند؟
آیا می توانید راه حلی برای رفع این مشکلات ارائه دهید؟


در درجه اول به عنوان تحصیل کرده رشته نرم افزار، باید بگم اصالت وجود چنین سایت هایی (دانلود سنترها) از نظر قانون صنعت نرم افزاری، به مانند یک سمساری هستش ، جایی که لوازم دزدی و دست دوم و یا معیوب فروخته میشه ، و از جهت جنس اورجینال بودن و با کیفیت بودن هیچ تضمین معتبری وجود نداره . ولی از آنجایی که کشور ما هنوز بسیار دور از فرهنگ رعایت حق معنوی مولف ( کپی رایت) به سر میبرد ، این موضوع چندان به چشم نمی آید.
اگر بخواهم فارغ از این موضوع به دانلود سنتر ها نگاه کنیم، مشکلاتی همچون : عدم تخصص کافی در زمینه نرم افزار ها و یا بازی ها و عدم تعهد در ازای چیزی که عرضه می شود. راه حل هم تقریباً در رفع این نواقص نهفته است.


3. نظرتان در مورد سایت های مختلف دانلود سنتر چیست؟ به نظر شما این که
تعداد دانلودسنترها زیاد باشد، رقابتی که ایجاد میشود مثبت است یا منفی؟


قطعاً در این میان تعداد بسیار زیادی از سایت های دانلود، به عمل نامطلوب کپی کردن مطالب دیگران مشغولند، اینها در گردونه ی رقالب جایی برای عرض اندام ندارند. ولی سایت هایی که به صورت مطرح تلاش می کنند و کارشان نیز قابل توجه است ، قطعاً در رقابتی شدن این بستر نقش دارند . یعنی برخی برای جذب کاربر بیشتر سعی میکنند خدمات منحصر به فرد و با کیفیت مطلوب تر ارائه دهند .


4. به دلیل اینکه ایران جزء بازار تجارت جهانی نیست، شما دانلود سنترهای ایرانی هم کپی رایت محصولات خارجی رو رعایت نمی کنید که البته به نظر من هیچ ایرادی ندارد و قطعاً این کار باعث ورشکستگی شرکت های خارجی نمی شود! ولی چرا روی فایل ها پسورد می گذارید؟

من با این حرف شما موافق نیستم، برای شما مثالی میزنم. تاجر بسیار ثروتمندی را در نظر بگیرید، حال می توان گفت چون آن شخص بسیار ثروتمند است، دزدی از او خالی از اشکال است؟ قطعا اینطور نیست. این کار به اندازه ی خود به صنعت نرم افزاری ضربه وارد می کند و من در مقام دفاع از این موضوع نیستم، ولی چیزی که در حال حاضر در ایران به وقوع می پیوندد اینطور است. در مورد پسورد گذاشتن بیشتر از جهت تبلیغ خودمان است و اینکه دیگر سایت های رقیب از فایل های ما به عنوان فایل های خودشان سوء استفاده نکنند. شاید مکانیزم قابل دفاعی نباشد ، راه های دیگری هم برای رسیدن به این هدف وجود دارد که انشالله سعی داریم آن را به انجام برسانیم و شاید در آینده پسورد ها را نیز حذف کنیم، چون می دانیم یکی از مشکلات کاربران از همین وارد کردن پسورد ها نشات می گیرد .


5. بدون شک در بین سایت های فارسی زبان، سایت های دانلود سنتر نقش مهمی در تامین نیازهای کاربران ایرانی دارند. اما ایده آل شما از یک دانلود سنتر چیست؟ به نظر شما آیا دانلود سنترهای فارسی زبان می توانند جهانی شوند؟
قطعاً پتانسیل مطرح شدن در سطح جهانی در دانلود سنتر های ایرانی وجود دارد. سایت های ایرانی در واقع خودشان به نوعی Reseller هستند و خود تولید کننده محتوا نیستند. بسیاری از دانلود سنترهای محبوب خارجی، فایل های خود را در سایت های ذخیره فایل مثل رپید شیر ، مگا آپلود ، و سایت های دیگر در این زمینه آپلود می کنند ، و برای کسانی که آکانت آن سایت ها را ندارند ، دانلود فایل های بسیار مشکل است . یکی از برتری های دانلود سنتر های ایرانی ، ارائه لینک های کاملا مستقیم است که واقعا برای سایت ها هزینه بردار است . دانلود سنترهای ایرانی خودشان فایل هایشان را از سایت های خارجی که آنها را معتبر می دانند دانلود می کنند و با ترجمه متن ، و با لینک مستقیم در اختیار کاربران قرار میدهند.


6. در مورد نرم افزارهای ایرانی چه طور؟ اگر یه نرم افزار ایرانی رایگان نباشد، آیا شما حاضرید برای افزایش بازدیدکننده آن را به صورت قفل شکسته و کرک
شده روی وب سایتتان قرار دهید؟


متاسفانه این کاریست که بسیاری آن را دانسته یا ندانسته انجام می دهند، و با این کار در درجه ی اول، تولید کنندگان داخلی صنعت نرم افزار کشور ضرر خواهند کرد. ما تمام تلاش خود را می کنیم که در درجه ی اول نرم افزار های متن باز یا همان اوپن سورس را برای بازدید کنندگان قرار دهیم ، بسیاری از نرم افزارهای موجود در سلام دانلود متن باز هستند ، نرم افزارهایی که شاید دیگر سایت ها بدان توجه نکرده باشند ، مانند Gimp , VLC , FileZilla Pidgin و بسیاری دیگر...



7. آیا سلام دانلود، در آینده قصد ایجاد محدودیت برای کاربران را دارد؟ (مثلاً پولی شدن دانلود ها و یا مجبور کردن کاربران به خرید اکانت VIP سایت؟)

هنوز در این زمینه تصمیم قطعی گرفته نشده، ولی همانطور که اشاره شد، ایجاد اکانت های VIP و یا دانلود ویژه راهکارهای محتمل هستند. اما قطعاً کلیت دانلود ها همچنان باقی خواهد ماند و به کاربران ویژه خدمات بیشتری ارائه خواهد شد.

8. در مورد هر کدام از کلمات زیر، اولین چیزی که به ذهنتان میرسد را بنویسید:
کامپیوتر: اسب سرکش و تیزپا و رام نشدنی
اینترنت: دهکده جهانی
دانلود: سلام دانلود
اشتراک فایل: تورنت
کپی رایت: حقیقت غیرقابل انکار
آزادی: انسانیت
کاربری که از "سلام دانلود" دانلود می کند : هم وطن


9. توصیه شما به کسانی که قصد به اشتراک گذاشتن فایل هایی را دارند، چیست؟ آیا این افراد می توانند با شما همکاری نمایند؟

به نظرم این سوال کمی گنگ مطرح شده. کجا به اشتراک بگذارند؟ چه فایل هایی را به اشتراک بگذارند و چرا به اشتراک بگذارند؟
"سلام دانلود" با آغوش باز از کسانی که قصد همکاری با ما را دارند استقبال می کند. به دلیل بودجه ی بسیار محدودمان متاسفانه نمی توانیم از خجالت دوستانی که با ما همکاری می کنند در بیاییم، ولی اگر قصد همکاری به صورت افتخاری با ما در زمینه مدیریت انجمن سایت و یا نوشتن پست دارند ، می توانیم از حضورشان بهره مند شویم
موفق باشید
http://www.salamdownload.com

ایمیل مدیریت سایت سلام دانلود: info{at}SalamDownload.com
منبع مصاحبه: http://profiles.Google.com/tarfandkhaneh

هیچ نظری موجود نیست: