۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

*** مصاحبه با یک طراح وب ایرانی ***


تاریخ مصاحبه: اسفند 1388

• طراحی وب در ایران، با وجود تمام کاستی ها، نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. این نشان دهنده ی آن است که طراحان وب خوبی در ایران داریم و کمی ها و کاستی ها مربوط به مشکلات زیر ساختی اینترنت در ایران، مشکلات آموزشی و سایر موارد است که به طراحان مربوط نمی شود.
یکی از این طراحان "مبین زاده کوچک " است. او تاکنون پروژه های بسیار موفقی داشته است و در زمینه ی وب بسیار فعّال بوده.
بهتر است سری هم به وبلاگ ایشان بزنید. آدرس : www.MobinZK.com

تصمیم گرفتم با ایشون هم یک مصاحبه ی اینترنتی انجام بدم تا فرصتی به وجود بیاد برای این که در کنار هم چیزی یاد بگیریم.

آقای زاده کوچک در ابتدای پاسخ ها نوشتن : " قبل از هر چیز بگم من خودم در حد جواب دادن به این سوالات نمیدانم و فقط عقیده شخصی خودم رو اعلام می کنم "

اما بریم سراغ مصاحبه :
1. لطفاً خودتون رو معرفی کنین ؟ ( نام واقعی یا مستعار ، سن ، تحصیلات ، شغل )
من مبین زاده کوچک هستم ، متولد ۲۰ مهر ۱۳۶۷ در انگلستان و شهر "سوتهمپتون"، در حال حاضر زبانم رو تکمیل می کنم که برای ادامه تحصیل به انگلستان بروم...

2. از چه زمانی به کامپیوتر علاقه مند شدین ؟
از سن ۱۲ سالگی بود که به کامپیوتر و طراحی وب علاقه مند شدم و شروع به یاد گرفتن برنامه فلش کردم.

3. چند ساله که در زمینه ی طراحی وب سایت فعالیت می کنین ؟
به صورت جدی حدود ۵ سالی میشه که در زمینه طراحی سایت فعالیت می کنم.

4. اولین وب سایتی که طراحی کردین چی بود ؟ و از اولین خاطرات کاریتون مختصری بنویسین .
اولین سایتی که بابتش پول گرفتم سایتی بود با نام ary.ir که در حال حاضر در دسترس نیست، وبلاگی بود که قرار بود من برای صاحب آن آقای علیرضا یعقوبی طراحی کنم و در عوض تبلیغ وبلاگ من برای همیشه در وبلاگ ایشون قرار بگیرد، که پس از طراحی آنقدر کار خوبی شده بود که با من تماس گرفتند و فرمودند می خواهند هزینهی آن را پرداخت کنند و دیگر تبلیغ من در وبلاگ ایشون درج نشود که اینگونه شد و اولین دستمزد را دریافت کردم.

5. سنگین ترین پروژه ای که تا حالا داشتین چی بوده ؟
سنگین ترین پروژه که هنوز روی آن کار می کنم و روز به روز در حال بهتر کردن آن هستم سایت www.PayamHa.com است.

6. در حال حاضر روی چه پروژه هایی کار می کنین ؟ ( اگر محرمانه نیست ! )
بیشتر از همه روی سایت www.PayamHa.com برای بهتر کردن آن و سایت www.FastDic.com کار می کنم.

7. با چه زبان هایی و چه ابزار های گرافیکی ای کار می کنین ؟ کدوم یکی از این ها رو قوی تر می دونین ؟
من اول با برنامه فلش شروع کردم و اون رو بخوبی بلدم و بعد از اون HTML و بعد CSS و بعد PHP رو یاد گرفتم.
تنها برنامه گرافیکی که باهاش کار می کنم برای طراحی ( فتوشاپ ) است که فکر می کنم برای کاری که من انجام میدهم خیلی قوی است.

8. وضعیت طراحی وب سایت رو در ایران چه جوری ارزیابی می کنین ( از نظر کیفیت کار و درآمد و ... ) ؟ مشکلات و موانع طراحی وب سایت در ایران چیا هستن ؟ در کشورهای پیشرفته چه طوره ؟
وضعیت طراحی سایت در ایران خیلی خوب پیشرفت کرده و کارهای خوب و قویای انجام میشه !
در آمد هنوز خیلی جا نیوفتاده و ارزش کاری که انجام میشه توسط بعضیها دیده نمیشه و مبلغ کمتری جهت پرداخت تقاضا می کنند!
فکر می کنم مهمترین مشکل هم همین نداستن ارزش کار باشه که نمی توانند یک کار حرفهای را نسبت به کار معمولی تشخیص بدن و می خواهند مبلغ کمتری پرداخت کنند.
در صورتی که در کشورهای دیگه ارزش کار را می دانند و برای پرداخت مبلغ چونه نمی زنند.

9. در مورد هر کدوم از این واژه ها نظر و عقیدتون رو بنویسین ؟
کامپیوتر : نبودش دنیارو دچار مشکل میکنه
اینترنت : دسترسی به هر چیزی که فکرش را کنید
برنامه نویسی : لذت استفاده از کامپیوتر
گرافیک : زیبایی به صورت مجازی
وبلاگ نویسی : تفریح
موفقیت : تلاش و پشتکار
سیگار : هیچ وقت نباید نزدیکش شد
اعتیاد : در بعضی مواقع می تونه خوب باشه !
محیط زیست : چیزی نمونده محیط زیست مجازی هم بیاد

10. چه توصیه ای به طراحان وب سایت و افرادی که می خوان در این حرفه وارد بشن دارین ؟
واقعا اگر علاقه دارند بروند و یاد بگیرند نه مثل من همین جوری بدون رعایت اصول W3C و SEO و ... طراحیها رو انجام بدن!

در آخر:
"با تشکر از اینکه مصاحبه من رو خوندید خیلی جدی نگیریدشون و به چیزی که فکر می کنید درسته عمل کنید."


*** با سپاس فراوان از آقای مبین زاده کوچک برای شرکت در این مصاحبه و آرزوی موفقیت برای ایشان ***
و با سپاس از شما خواننده ی گرامی.

هیچ نظری موجود نیست: