۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

***مصاحبه با حسین شیخی بازی ساز ایرانی ***

سلام دوستان :love:

این دفعه با یه بازی ساز ایرانی مصاحبه کردم . ایشون با همکاری یه نفر دیگه یه بازی سه بعدی ساده طراحی کردن به نام دوبی دوب . آدرس وبلاگشون هم هست :

dobidob.persianblog.ir


و اما بریم سراغ مصاحبه که من سوالات رو به ایمیل ایشون فرستادم و ایشون هم لطف کردن جواب سوالات بنده رو دادن :


1 _ لطفا خودتونو معرفی کنین ؟ ( سوال در مورد هر دو سازنده ی بازیه ،
اطلاعات لازم شامل نام واقعی و یا مستعار ، سن ، تحصیلات ، محل سکونت و
شغل می شه )



حسین شیخی

حسین دیج ) مخفف دیجیتال نه دی جی !!)

-

-

تهران

فروش سخت افزار نرم افزار لپتاپ و هرچی تو زمینه کامپیوتر باشه فعلا




2 _ از کجا شروع کردین ؟ ( اولین بازی یا پروژه ، سابقتون)


دقیق یادم نمیاد گیم سازی رو از کی شروع کردم

یه زمانی با سی بعد وی بی بعد فلش بعد هم با گیم استودیو تقریبا 6-7 سال پیش آشنا شدم اون موقع ورژنش 4 بود

اولین پروژم فرست پرسون بود که بر اثر یک اشتباه کل هاردم با پرؤه هام نابود شد !!




3 _ چی شد که به فکر ساختن بازی دوبی دوب افتادین ؟

ما داستان برای بازی زیاد داشتم و زیاد هم ساختم ولی تعداد کمیش به نتیجه رسید.

این بازی یکی از بازی های بود که کارش نهایی شد و با داستان مکس من شروع شد البته زمان ساخت این بازی من تقریبا آماتور بودم ولی خیلی پشتکار داشتم و انگیزه



4 _ واژه ی دوبی دوب یعنی چی ؟

معنی خاصی نداره فقط یه اسمه که بعد از کلی اسم انتخاب شد

5 _ ساخت بازی دوبی دوب از چه زمانی شروع شد و چقدر طول کشید ؟

تاریخ دقیق تو خود بازی زده شاده الان یادم نیست چند سالی میشه ، ساخت این بازی هیچ نظم خاصی نداشت گاهی چند هفته ای کار نمیکردم گاهی هم روزی 18 ساعت کار میکردم

تقریبا یه 4 -5 ماهی طول کشید که اگه منظم بود 1-2 ماه تموم میشد


6 _ آیا اختلاف نظر هم بینتون بود ؟

فراون تا دلت بخواد ولی آخرش به نتیجه مشترک میرسیدیم

7 _ بازی دوبی دوب رو با چه نرم افزاری نوشتین ؟

با گیم استودیو 6 و 6.5

8 _ به نظر شما مشکلات و موانع ساخت بازی های کامپیوتری و سه بعدی در

کشور ما چیه ؟ می تونین راه حل ارائه بدین ؟

قانون کپی رایت و فرهنگ بدست آوردن مجانی نرم افزار تو کشو ما ، راحلش هم قانون که اول خودم بیچاره میشم چون نمیتون 800-900 دلار پول موتور گیم اورجینال رو بدم ، فرهنگ هم طول میکشه درشت شه

9 _ نظرتون راجع به این گفته ی بعضی روانشناسان و جامعه شناسان که می گن
: " بازی های کامپیوتری باعث ایجاد اختلالات روانی و رفتاری در افراد می
شوند و بر روی مغز آنان تاثیر می گذارند " چیه / به نظر شما چه نکاتی رو
باید در بازی کردن رعایت کرد که دچار اختلال نشیم ؟


بله بعضی بازی ها مغز آدم رو داغون میکنه اکثرا قتل و جنایت رو رواج میدن ولی بازی های مفرح مثل بازی ما هم باعث شادی و بالا بردن عکس العمل ذهن آدم میشه یا از مغز کار میشکه نه مثل بعضی بازی ها که فقط منتظر باشه تا کسی رو بترکونه !!نمی گم خودم بازی نمیکنم ولی هر چیزی اندازه ای داره با ید حدش رو نگه داشت

10 _ در مورد هر کدوم از کلماتی که می گم ( 7 کلمه ) ، اولین چیزی که به
ذهنتون می رسه رو بگین :

ایران : دارای جوانانی علاقه مند به پیشرف ولی ..
بازی های 3 بعدی : زندگی !!
کامپیوتر : آینده
کوروش کبیر : افتخار ایرانیان پشتوانه فرهنگی که خیلی از کشورا ندارن
موفقیت : تلاش پشتکار همت ، امکانات ...
اعتیاد : پوچی، بدبختی ، عدم اختیار
انسانیت :
درحال نابودی


11 _ درحال حاضر به چه کاری مشغول هستید ؟ روی چه پروژه ای کار می کنید ؟
برای آینده چه برنامه ای دارید ؟ ( اگه محرمانه ست حداقل اطلاعاتی رو که
می تونین بدین هر چند کم باشه )



یه پروژه است که 80 درصد شده ولی بخاطر عدم همکاری مکس من خوابید

بازی خیلی جالبی که حداقل خودم تاحالا 3 بعدیش رو ندیدم من و مکس من بشیتر روی پروژه های سبک کار میکنم که زود به نتیجه برسه و بیشتر همون سبک دوبی دوب رو ادامه میدم البته بستگی به شرایط داره

درباره آینده فعلا دارم برنامه ریزی میکنم ببینم چه کاری زود بازده تر


12 _ توصیتون به بازی ساز های ایرانی و گیمر ها چیه ؟

بازی سازی تو ایران نو بازده کمی داره و خرجش هم زیاده(نمیدونم چرا مگه هرکی میخواد بازی بسازه باید بره موتورشو بنویس؟!!)

بازی هامون هم در حد بازی های 3-4 سال پیش روز دنیاست

گیمر همون اکثرا فقط به گرافیک اهمیت میدن نه داستان و زیبای بازی (البته اکثرا دنیا هم همین شده همش شده شیدر و پردازش سنگین با گرافیک بالا) قدیما یه بازی چند ماهی طول میکشید تموم کنی الان اکثرا 2-3 روزه تموم میشن .

*** با تشکر از آقای حسین شیخی به خاطر شرکت در این مصاحبه ***

هیچ نظری موجود نیست: