۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

***مصاحبه با پویا رستگار یا prixi_soft برنامه نویس ایرانی***

سلام دوستان

این بار یه مصاحبه ی اینترنتی دیگه با یه ایرانی دیگه انجام دادم . این آقا یه برنامه نویس 22 ساله هست که تو یه سایتی در زمره ی بهترین برنامه نویسان ایرانی قرار گرفته بود . در این مصاحبه ایشون درباره ی خودشون می گن . پیشنهاد می کنم این مصاحبه رو حتما بخونین ، چون نکاتی تو اون وجود داره که یه سری واقعیت ها رو در مورد برنامه نویسی آشکار می کنه . این که هیچ وقت در برنامه نویسی نباید نا امید شد ، چرا که همین آقای حرفه ای ( البته به نظر من ) 7 ساله که برنامه نیسی می کنه ولی برنامه نویسی به صورت حرفه ای رو از سال 85 شروع کرده و تو این 3 سال حسابی پیشرفت کرده . و هم چنین حقایقی در مورد کشور ایران و رشته ی مهندسی نرم افزار ...
و اما مصاحبه :

1 _ خودتونو معرفی کنین ؟ ( نام حقیقی یا مستعار این سن ، تحصیلات ، شغل ، محل زندگی )

من پویا رستگار هستم متولد سال 1366 ؛ دارای مدرک مهندسی نرام افزار ؛ کارشناسی سیستم های شبکه سیسکو ؛ در حال حاضر مشغول به طراحی و اجرای وب سایت هستم اما بخش اصلی شغل من مربوط به شرکت اطلاعات ساختمان هستش
من متولد تهران هست و تهران هم ساکن هستم , ( www.ibob.ir ) که توضیحات اون توی وب سایتش هم هست .


2 _ از چه زمانی برنامه نویسی رو شروع کردین و اولین برنامه ای که نوشتین چی بود ؟

من برنامه نویسی رو حدودا در سال 81 شروع کردم اما به صورت حرفه ای از سال 85 . اولین برنامه ای که نوشتم برنامه نبود ؛ یک Worm بود که در شبکه دانشکده پخش شد و کلی دردسر براش درست کرد ! کارشم اختلال در سیستم مدیریت فایل های دانشجو ها بود ! که بعد از اختلالات خودم رفتم و درستش کردم و یه مقدار کمی ازم تقدیر شد !


3 _ به نظر شما در آمد و موقعیت کاری برنامه نویسی در ایران چه طوره ؟

والا چی بگم در ایران افتضاح ! برنامه نویس ایرانی اگه فکر نوین نداشته باشه درآمدی هم نداره ! چون به جز شرکت های بزرگ نرم افزاری جای دیگه ای برای منبع درآمد وجود نداره که متاسفانه نیروهای جوان جایی در آنها ندارند ! یعنی اینکه به برنامه نویسان قدیم خودشون را دارند و به فکر نوآوری هم نیستن !



4_ مشکلات و موانع برنامه نویسی در ایران چیا هستن ؟ چه راه حلی برای این مشکلات و موانع پیشنهاد می کنین ؟

همون طور که گفتم بزرگ ترین مشکل اینه که منبع درآمد خوبی نیست ! راه حلشم به این سادگی ها نیست ! اینم مثل بعضی موارد دیگه از پایه مورد داره ! من که خودم برنامه نویسی رو به عنوان تفریح برای خودم انتخاب کردم


5 _ در حال حاضر روی چه پروژه ای کار می کنین ؟ آیا می تونین کمی از پروژه های آیندتون بگین ؟


در حال حاضر روی چند پروژه کار میکنم مثل وب سایت نمایده شرکت QAL که صادر کننده گواهینامه های ایزو و ... هست QAL-IRAN.com و پروژه دیگه من برنامه به اسم Spy-Land هست که به زودی انتشار داده میشه ( KeyLogger + Remote + Binder ) همراه با چند گزینه دیگه که بعد از انتشار متوجه میشید !
برای آینده پروژه زیاد هست اما کدوم یکی رو انجام بدم خدا میدونه !



6 _ با چه زبان برنامه نویسی ای بیش تر کار می کنین ؟ به نظر شما کدوم زبان برنامه نویسی قوی تر و راحت تره ؟

من با اکثر زبان ها قبیل C#.NET و DELPHI و VB کار کردم ؛ هرکدوم هم توانایی خاص خدوش رو دارن اما در از نظر قدرت می تونم به صورت کلی به Visual Studio .NET اشاره کنیم که واقعا فوق العادس !
به جز این ها با زبان های PHP و به تازگی AJAX هم کار می کنم !



7 _ در مورد هر کدوم از کلماتی که می گم ( 8 کلمه ) اولین چیزی رو که به ذهنتون می رسه بگین :

ایران : زادگاه من ؛ افتخار من !
برنامه نویسی : لذت بخشه ! سختی هاشم شیرینه !
کامپیوتر : زندگی من !
کوروش کبیر : دلیل سربلندی هر ایرانی !
موفقیت : پایان صبر و تلاش !
سیگار : نظر خاصی ندارم !
اعتیاد : از هر ایرانی به دور باشد ! آمین !
انسانیت : واژه ی غریب زمانه ی ما!


8 _ توصیتون به برنامه نویس های ایرانی و شرکت های ناشر نرم افزار ها چیه ؟

خودم رو در سطحی نمی بینم که بخوام به اساتید خودم توصیه ای کنم ! فقط آرزوی کامیابی براشون دارم !

** با سپاس فراوان از پویا رستگار عزیز بابت این که وقتش رو در اختیار من قرار داد . برای ایشون و همه ی برنامه نویسان خوب کشورمون آرزوی موفقیت و شادکامی دارم ***

آدرس وب سایت آقای پویا رستگار :

هیچ نظری موجود نیست: