۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

رابطه ی نوشتن با کسب آرامش و تعمّق فکر...

یادمه چهار سال پیش تو اخبار می گفت که بر اساس تحقیقات روانشناسان، نوشتن به آرامش کمک می کنه. اون موقع خیلی برام جالب بود چون اگرچه زیاد اهل نوشتن و وبلاگنویسی هم نبودم، ولی حس می کردم درسته. الآن چند سالیه اهل نوشتن شدم و هر چی بیشتر می نویسم، بیشتر به درست بودن این قضیه پی می برم...
حالا البته باز نظرات مختلفی در مورد چه طور نوشتن و از چی نوشتن وجود داره. بعضی ها میگن فقط از چیزای خوب بنویسین، یه عقیده ی دیگه میگه اگه چیز مثبتی نوشتین، اون رو نگه دارین و اگه برای تخلیه ی عواطف منفی نوشتین، اونا رو بندازین تو سطل آشغال! چون اگرچه به تخلیه ی عصبانیّت کمک می کنه ولی تکرارش اصلاً چیز خوشایندی نیست، و ارزشی هم نداره. به نظرم این عقیده درسته، ولی من سعی می کنم بیشتر در مورد چیزایی که دوست دارم و یا چیزایی که فکرم رو مشغول کرده بنویسم. اینطوری، هم حس خوبی بهم دست میده و هم بهتر می تونم فکر کنم، چون موقع نوشتن آدم بیشتر فکر می کنه تا موقع حرف زدن! و همینا ارزش نوشتن رو برای من دوبرابر می کنه...
بنابر این با اینکه هر شیوه از انتقال اطلاعات مزایای خاص خودش رو داره (مثل حرف زدن، سخنرانی و ویدیو که برای صرفه جویی در زمان خیلی راه های مناسبی هستن) ولی به نظر من یکی از بزرگترین مزایای نوشتن اینه که آدم فکر کردن رو تمرین می کنه، چون می دونیم که یکی از اشتباهات رایج انسان ها موقع حرف زدن، اینه که بدون فکر کردن حرف می زنن، که خب این عوارض جانبی هم داره!
نوشتن باعث میشه فرصت تعمّق بیشتر در مورد افکارمون رو داشته باشیم، و واسه همین هم کسانی که اهل نوشتن هستن، معمولاً دید بازتر و تعصّب کمتری دارن و راحت تر می تونن دست از سنّت ها و باورهای نادرست بردارن. شاید هم به همین خاطر باشه که استیون هاوکینگ میگه بابت اینکه نمی تونه حرف بزنه و مجبوره با نوشتن با دیگران ارتباط برقرار کنه، خوشحاله! چون اینجوری بیشتر در مورد چیزی که می خواد بگه فکر می کنه و سنجیده تر حرف می زنه...
من با اینکه تو وبلاگم و یا ایمیل ها همش به زبان محاوره می نویسم، ولی فکر می کنم همین که دنبال قالب و شیوه ی خاصی هم نباشی یه مزیّت دیگه هست! در واقع مهم اینه که آدم بنویسه، حالا هر جور که راحته!
ضمناً یه دلیل دیگه واسه ارزشمند بودن نوشتن، اینه که افکار و حرف ها به شکل مکتوب در میاد، که این ارزشش با فیلم برابری می کنه. ضمن این که مزیت نوشتن نسبت به فیلم اینه که خواننده فرصت بیشتری برای تجسّم کردن داره، و با حوصله ی بیشتری قضیه رو دنبال می کنه. بنابر این با وجود پیشرفت تکنولوژی و مرسوم شدن وبلاگ های ویدیویی،نوشتن و نوشته ها هم چنان ارزش خودشون رو حفظ می کنن...

لینک مطلب و نظراتش در اون یکی وبلاگم:
http://www.tarfandestan.com/forum/blogs/110705/blog13044.html


آره معین جان، نوشتن افکار و اندیشه ها اگه به صورت اصولی و درست باشه می تونه به انسان آرامش بده. من خودم به شخصه بیشتر مطالبی که تو وبلاگم می نویسم در درجه اول برای خودمه. یک حُسن دیگر ثبت مکتوب افکار و اندیشه ها هم اینه که در آینده وقتی انسان خودش بر می گرده و نظرات و افکار قبلیش رو می خونه احتمالاً به نقایص یا مشکلات قبلیش هم پی می بره و مسیر تغییر و تحول زندگی و افکارش رو می تونه به صورت مستند و عینی مشاهده کنه.

هیچ نظری موجود نیست: