۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

جواب دادن به ایمیل ها، یک ضرورت فرهنگی

قبلاً نوشته بودم در مورد اینکه چقدر خوبه به نویسنده ی یه وبلاگ یا یه مطلبی که برامون مفید بوده، ایمیل بزنیم و ازش تشکر کنیم.
اما حالا میخوام طرف دیگه ی سکه رو هم ببینیم، اونم اینکه چقدر خوبه اگه به ایمیل ها جواب بدیم!
یکی از مزیت های بزرگ ایمیل، علاوه بر رایگان بودنش، اینه که بدون ایجاد مزاحمت، در هر زمانی میشه ایمیل فرستاد، و دیگه مثل تلفن نیست که امکان داره بد موقع به طرف زنگ بزنیم! "بد موقع" در ایمیل بی معناست، مگر اینکه چیزی رو دیرتر از زمان کاربردش ارسال کنیم!

ایمیل های گروهی و اسپم بحثش جداست. یه سری ایمیل ها صرفاً برای اطلاع رسانی هستن، یه سری دیگه هم برای بحث های اعضای گروه های اینترنتی، که معمولاً رسم بر اینه کسانی که اطلاعاتی دارن در بحث ها شرکت می کنن و بقیه هم می خونن و یاد می گیرن.
اسپم ها هم که مهمان ناخوانده هستن! ولی خوشبختانه چون ایمیل مثل تلفن نیست که نصف شب ما رو از خواب بیدار کنه! بنابر این میشه اونا رو نادیده گرفت...

اما انصاف و منطق حکم می کنه به ایمیل افراد جواب بدیم، به خصوص اگه آدرس ایمیلمون رو در سایت، کتاب یا هر محصول دیگه ای که داریم قید کردیم.
متأسفانه خیلی از موارد پیش اومده که من ایمیل زدم و یه سؤال خاصی پرسیدم یا پیشنهادی رو مطرح کردم ولی اون طرف اصلاً انگار نه انگار! خب اگه نمیخواری ایمیل جواب بدی، چرا آدرس ایمیلت رو برا دیگران نمایش میدی؟!
تازه من دیگه در طول این همه سال، لازمه های رسمی بودن و مناسب بودن ایمیل رو رعایت می کنم (که مهم ترینش، عدم استفاده از عنوان های کلی هست). خیلی اوقات حتی دو سه بار هم ایمیل زدم، ولی وقتی طرف جواب نداده، منم دیگه ولش کردم تا در منیّت خودش غرق بشه ببینم به کجا میخواد برسه با این رفتارهای زشت!
خیلی از سایت ها ایمیلشون خرابه و اصلاً به روی خودشون نمیارن که بابا اونی که برامون ایمیل می فرسته، وقت گذاشته تا اون ایمیل رو نوشته، بنابر این لازمه که ما اون رو حداقل دریافت کنیم!
انصاف حکم می کنه جواب ایمیل ها رو بدیم، حتی شده یه جواب کوتاه، به خصوص اگه از طریق فرم تماس در سایت خودمون ارسال شده باشه که دیگه مطمئن هستیم به فایل یا اسکریپت بدافزار آلوده نیست (مگه فقط از طریق لینک، که می تونیم روش کلیک نکنیم!). اگه ایمیل اسپم بود، خب دکمه ی report spam یا مشابهش واسه همین اختراع شده! پس بیایم به همدیگه احترام بذاریم و البه اسپم هم نفرستیم. (برای فضای ایمیل دیگران احترام قائل باشیم!)...
متن یک ایمیل به تنهایی نمی تونه حاوی ویروس باشه، بلکه این فایل ضمیمه و یا لینک هست که بدافزار میاره به سیستم ملت، که البته در این مورد هم چون انسان از نعمت عقل برخورداره، مجبور نیست هر چیزی رو که دید روش کلیک کنه! و تازه این در مورد ایمیل هاییه که شامل لینک یا فایل پیوست میشن. ایمیل های متنی که دیگه خطری نداره، پس هیچ عذر و بهونه ای برای جواب ندادن باقی نمی مونه...
حداقل یه جواب کوتاه یا یه تشکر لازمه برای کسی که وقت گذاشته بهمون یه ایمیل بدون اهداف ناپسند بفرسته. مسلماً اونقدرها هم چیز وقت گیری نیست.
حالا اگه کسی نمی خواد جواب ایمیل ها رو بده (به هر دلیلی)، خب مشکلی نیست، ولی ایمیلش رو نذاره جایی بگه: "لطفاً نظرات خود را ارسال کنید" و با این نوع بی اعتنایی خودخواهانه، به دیگران هم بی احترامی نکنه چون نهایتاً به خودش بر می گرده...

هیچ نظری موجود نیست: