۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

چه طور از تعصّب در عقاید بپرهیزیم؟

آدم ها معمولاً هر چقدر هم که سعی کنن درست فکر کنن، یه جاهایی دچار تعصّب میشن که معمولاً تحت تأثیر عادات و یا سرخوردگی و زده شدن از چیزی هست.
تعصّب در عقاید بعضی وقتا موجب تعصّب در کارها میشه که اگه بیش از حد باشه، کار رو خراب می کنه. پس لازمه برای جلوگیری از اتلاف زحماتمون هم که شده از تعصّب تا حد ممکن دوری کنیم!
اگه بخوایم نکته وار بگیم که چه طور از متعصّب شدن میشه جلوگیری کرد، بعضی از مهم ترین نکات اینا هستن:
1. یادمون باشه که دو گوش داریم و یک زبان! این یعنی اینکه حداقل دو برابر چیزی که میگیم باید بشنویم. بنابر این باید سعی کنیم همه جور عقیده و نظری رو بخونیم و بشنویم و بعد با استفاده از عقل و اراده ی خودمون، تشخیص بدیم که کدوم بهتره و تصمیم بگیریم که چه کنیم. خوبی اطلاع داشتن از نظرات مختلف اینه که پیش خودمون راحت تر می تونیم بسنجیم که آیا عقایدمون درستن یا نه، چون به هر حال تجربیات ما هم محدوده...

2. یادمون باشه که همونطور که جهان فیزیکی و غیر فیزیکی از ما خیلی بزرگتره، حقیقت هم خیلی گسترده تره از فکر ما. بنابر این اگه ما در یه جاهایی اشتباه کنیم و یا دیدگاه ناقصی داشته باشیم، اصلاً چیز عجیبی نیست!

3. بدونیم که تا جایی که به دیگران آسیبی نرسه و حقوق کسی پایمال نشه، عقاید هر کس محترمه. اگه عقیده ی ما هم به دیگران هیچ آسیبی نمی زنه و فکر می کنیم که درسته، اشکالی نداره که بر سر عقیدمون باشیم و تغییرش ندیم ولی لزومی نداره دیگران رو هم بخوایم وادار کنیم که از عقیده ی ما پیروی کنن. به قول معروف: عیسی به دینش، موسی به دینش!


پس چقدر زیباتره که تا حد ممکن آزادانه، مستقل و بدون پیش داوری فکر کنیم!


لینک این مطلب و نظراتش در اون یکی وبلاگم:
http://www.tarfandestan.com/forum/blogs/110705/blog13030.html



نقل قول:
بنابر این باید سعی کنیم همه جور عقیده و نظری رو بخونیم و بشنویم و بعد با استفاده از عقل و اراده ی خودمون، تشخیص بدیم
مشکل اینجاست که بعضی از آیین ها عقل رو ملاک تشخیص قرار نمیدند و اینجا سرآغاز بسیاری از مشکلات میشه .
نقل قول:
ولی لزومی نداره دیگران رو هم بخوایم وادار کنیم که از عقیده ی ما پیروی کنن.
دقیقا .
سر نخ دیگه ای از مشکلات هم زمانی شکل میگیره که بعضی از افراد به اجبار قصد القاء عقاید شخصی خودشون به دیگران و بعضی به افراط قصد تبلیغ امر مورد نظر خودشون دارند .



آره دوری کردن از تعصب خیلی سخته. البته من فکر می کنم ریشه تعصب جهله. وقتی ما به موضوعی فقط از جنبه خودمون نگاه کنیم و با نظرات مخالف (چه درست، چه نادرست) آشنا نباشیم این یه نوع تعصب و جمود در ذهن انسان ایجاد می کنه. البته روش هایی برای دوری کردن از تعصب وجود داره که مجال بیانا اون در اینجا نیست، اما من خودم به شخصه یکی از مقاله های کوتاه و خیلی مفیدی که در زمینه دوری کردن از تعصب خوندم مقاله ای از برتراند راسل با عنوان "چگونه از عقاید احمقانه بپرهیزیم؟" بوده. اگه کسی دوست داشت این مقاله رو می تونه اینجا بخونه یا دانلود کنه.

هیچ نظری موجود نیست: