۱۳۹۱ آبان ۲۷, شنبه

همایش روز جهانی کاربرد پذیری و زبان شناسی!

یک ماه پیش در همون روزهای اول، در همایش روز جهانی کاربرد پذیری شرکت کرده بودم و امروز هم رفتم همایش. روی هم رفته همایش خیلی خوبی بود به خصوص برای مبتدی هایی مثل من، و امیدوارم چنین همایش هایی هرچه بیشتر برگزار شه و منم شرکت کنم!

اما یه چیزی که به نظر من هیچ توجیهی براش نبود، این بود که بعضی ها چرا موقع سخنرانی سعی می کنن تا حد ممکن از اصطلاحات انگلیسی استفاده کنن، مثلاً در بخش پردازش ابری و مزایای اون طرف وقتی می خواست بگه "هزینه های نگهداری" و یا "هزینه های محافظت" می گفت: "هزینه های مِینتِینِنس! (Maitainance)" من که باور نمی کنم کسی واژه های ساده و پرکاربرد رو مثل "نگهداری"، "مراقبت" و یا "محافظت" رو فراموش کنه، چون در این صورت کل زبان رو هم فراموش کرده! ضمناً این سخنران خاص در داخل کشور فعالیت می کرد و بنابر این مطمئناً هر روز داره به زبان فارسی صحبت می کنه، پس چرا در همایش یهو یادش بره؟!
اصلاً هدف از برگزاری همایش به زبان فارسی اینه که همه ی شرکت کننده ها بتونن بحث رو متوجه بشن، حتی کسی که انگلیسی هم بلد نباشه. پس به کار بردن واژه های انگلیسی در گفتار فارسی، اگه بیش از حد باشه بی نمک میشه! همون کلمات OK، DATA و امثالهم کافیه و دیگه دلیلی نداره بخوایم حرف زدن به زبان مادری رو هم سخت جلوه بدیم!


لینک مطلب و نظرات در اون یکی وبلاگم:

هیچ نظری موجود نیست: