۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

*** این روز ها و محیط زیست ***


*** این مطلب یک مقاله و یه تحلیله از مسائل مربوط به محیط زیست که این روز ها یک بحث مهم و حیاتیه . این مقاله به زبان گفتاری نوشته شده چون مخاطباش همه ی انسان های کره ی زمین هستن و چیز پیچیده ای هم نیست .***
این روز ها همه از آلودگی کره ی زمین و گرم شدن هوا شکایت می کنن و تقریباً همه از خطرات این آلودگی و گرمایش زمین آگاه هستن ( تقریباً رو که به کار می برم به خاطر اینه که یه عدّه اگرچه در ظاهر ممکنه وانمود کنن که آگاهن ، ولی در واقعیّت آگاه نیستن . این مثاله رو تا آخر بخونین تا بیش تر به این قضیه پی ببرین ) . واضحه که آسیب هایی که به محیط زیست وارد شده و میشه ، روی وضع سلامتی همه ی موجودات تاثیر گذاشته و حتی روی موجودات بی جان هم تاثیر گذار بوده ، مثلاً آثار باستانی و ساختمون هایی که بر اثر بارش باران های اسیدی تخریب شدن و صدها مورد دیگه ...
بدون شک خیلی از این خطرات و مشکلات رو خود انسان ها به وجود آوردن و یا حداقل بر اون ها تاثیر گذار بودن ( مثل زلزله که اگر چه جزء بلایای طبیعی حساب میشه ولی طبق نظریه ای ، آلودگی آب ها بر وقوع زلزله تاثیر گذار هست و یا نظریه های دیگه ... )
انسان ها تقریباً از همون آغاز خلقتشون بر محیط زیست تاثیر گذار بودن منتها این تاثیرات خیلی ناچیز بود و جوری بود که بعد از چند سال به سرعت جبران شن . تاثیر گذاری انسان ها بر محیط زیست بعد از انقلاب صنعتی و به خصوص در 100 سال اخیر خیلی زیاد و خیلی شدید بوده .
امّا انسان ها چه طور بر محیط زیست تاثیر گذار بودن ؟
تاثیر گذاری انسان ها به چند شکل بوده :
صنعتی شدن و عواقب مربوط به اون که بخشی از عوارض جانبی ! صنعتی شدن مربوط به عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات و دانش کافی بود ، به طور مثال وقتی که گاز CFC اختراع شد برای تولید یخچال ها ، در ابتدا کسی در مورد تاثیرات زیان بار استفاده از این گاز بر لایه ی اوزون اطلاعی نداشت و کسانی که CFC رو اختراع کردن قصدشون تخریب لایه ی اوزون نبوده !، بلکه از تاثیراتش آگاه نبودن و حالا به هر دلیلی نتونستن آزمایشش کنن حالا یا دلیش کمبود امکانات آزمایشگاهی بوده یا هر چیز دیگه ای .
این طور موارد به دلیل نداشتن اطلاعات و دانش کامل و همه جانبه اتفاق افتادن و بر محیط زیست تاثیر گذار بودن .
یه مورد دیگه از تاثیر گذاری ها که باز هم به صنعت مربوط میشه ولی کاملاً قابل کنترل ، رعایت نکردن قوانین مربوط به محیط زیست توسط شهروندان هست . به طور مثال همین که زباله هامونو هرجا رسید بریزیم اونم هر نوع زباله ای ، خب نتیجش همین شده که خیلی از زمین ها و آب های زیر زمینی آلوده شدن .
بهترین راهی که برای حل این مشکل وجود داشته و داره ، بازیافت زباله هست . می شه گفت : " بازیافت زباله یه صنعته که می شه با استفاده از اون از درصد بالایی از آلودگی های محیط زیست و از اسراف و اتمام منابع کره ی زمین جلوگیری کرد " .
امروزه در بعضی کشورها و حتی کشورهای صنعتی که خودشون باعث و بانی خیلی از خسارات وارد شده به محیط زیست هستن ، به مسئله ی بازیافت زباله توجه زیادی میشه . برای مثال اگر کسی باطری موبایلش خراب بشه و بخواد یه باطری جدید برای موبایلش بخره ، تا اون باطری خراب شده رو به فروشنده نده امکان نداره بتونه باطری نو بخره . نتیجه ی این کار این می شه که باطری های کهنه بازیافت میشن و مهم تر از اون ، از ورود مواد و عناصر سمی به محیط زیست جلوگیری میشه .
یا مثلاً چند وقت پیش مطلبی رو خوندم که نوشته بود در کشور سوئیس ، تقریباً همه ی زباله ها بازیافت می شن حتی قبض های آب و برق !!! و نتیجش اینه که سوئیس از نظر محیط زیست بسیار سالمه و کیفیت سلامتی و زندگی در اون جا ، بالاست ...
پس می بینیم که فرهنگ سازی هم خیلی مهمه . همه ی دولت ها و سازمان های مربوط هم وظیفه دارن امکانات مربوط به بازیافت زباله رو مهیّا کنن و بازیافت زباله هم خیلی هزینه بر نیست ، هزینه بر هم باشه خیلی بیش تر از هزینش ، سود داره ...
یادش بخیر ! دبیر شیمی سال اول دبیرستانمون یه حرف خیلی جالبی زد . حرفش رو دقیقاً نقل می کنم :
" یکی از فرق های بزرگ کشورهای جهان سوم با کشورهای پیشرفته اینه که کشورهای جهان سوم وقتی به زباله می رسن ، دماغشونو می گیرن و رد می شن !!! ولی کشورهای پیشرفته زباله رو بازیافت می کنن و نمی ذارن زباله ای باقی بمونه تا مجبور شن دماغشونو بگیرن ! "
پس همه ی مردم جهان در این مسئله دخیل هستن و هر کس قانون رو رعایت نکنه ، ضررش به همه می رسه .
تاثیر مثبت بالارفتن فرهنگ عمومی و بالا رفتن سطح آگاهی مردم بر محیط زیست ، بر کسی پوشیده نیست ...

منتها بدترین و مهم ترین دلیل خسارات وارد شده به محیط زیست مربوط می شه به سوءاستفاده های یک عدّه و بی توجّهی بقیه ی مردم دنیا نسبت به اونا .
به طور مثال همون مسئله ی CFC رو در نظر بگیرید ، بعد از این که مشخص شد این مواد چه آثار مخرّبی بر لایه ی اوزون دارن ،
طبق یه قانون دولت ها و کارخونه ها باید تمام این مواد رو در سراسر جهان تجزیه می کردن و از بین می بردن تا از پیشرفت فاجعه جلوگیری بشه . ولی متاسفانه بعضی کارخونه ها و دولت ها این قانون رو اجرا نکردن و به جای از بین بردن این مواد ، اونا رو به کشورهای دیگه فروختن و با این کار نه تنها هیچ هزینه ای بابت تجزیه ی این مواد ندادن ، بلکه از کشورهایی که نقشی در تخریب لایه ی اوزون نداشتن پول هم گرفتن و قانون رو هم یه جورایی دور زدن ، چرا که با این کار ظاهراً تولید CFC رو در کشورشون قطع کرده بودن و دیگه ازش استفاده نمی کردن .
همون دبیر شیمی سال اول دبیرستانمون می گفت که بعضی کارگاه ها و کارخونه های کوچیک یخچال سازی در ایران ، تا همین چند سال پیش از گاز CFC استفاده می کردن ، با وجود این که استفاده از این مواد در ایران هم ممنوع شده بود . گفته می شه کارگاه های کوچیک یخچال سازی این موارد رو از کشورهای خارجی خریده بودن ، یا به عبارت دیگه در سوءاستفاده های اونا شریک شده بودن .
سوءاستفاده گری از محیط زیست رو همه جا میشه دید . قطع درختان جنگل بدون جایگزین کردن درخت جدید سوءاستفاده س . ریخته شدن زباله ی کارخونه ها به رودخونه سوءاستفادس .
صدها مورد دیگه از این موارد قانون شکنی و سوءاستفاده دیده شده و می شه . این سوءاستفاده ها باعث جلوگیری از پیشرفت تکنولوژی هم میشن . چه طور ؟ الآن میگم .
این رو در نظر بگیرین ، مثلاً دو سال پیش در ژاپن سیستمی رو اختراع کردن که دود کارخانجات رو تبدیل می کرد به پلاستیک ! اونم یه پلاستیکی با کیفیت نسبتاً خوب . و یا خیلی از سیستم های مشابه که برای جلوگیری از ورود دود کارخونه ها به هوا ابداع شدن . ولی ما در کمال تاسف می بینیم که هنوزم که هنوزه خیلی از کارخونه ها دودشون تمام و کمال وارد جوّ (اتمسفر) میشه !!! چرا ؟ چون مثلاً استفاده از اون سیستم ها گرونه . چرا ؟ چون کارخونه دار نمی خواد دست از سوءاستفاده برداره و اصلاً هم براش مهم نیست که این دود ها قبل از همه وارد بدن خودش میشن . چرا ؟ چون خیلی از دولت ها هم براشون مهم نیست و از این طور تکنولوژی ها حمایت نمی کنن .
حل این مشکلات از طریق این راه ها امکان پذیره :
1. سرمایه گذاری دولت ها و سازمان های مربوط ، بر روی تکنولوژی های سازگار با محیط زیست و تلاش هر چه بیش تر در زمینه ی آلودگی زدایی . تکنولوژی هایی هست که خیلی سازگار و مفیدن برای محیط زیست منتها خیلی گرونن . این مشکل باید با سرمایه گذاری دولت ها و شرکت ها و به کار گیری در همه ی جهان حل بشه .

2. افزایش اطلاع رسانی که با وجود نعمت اینترنت و سایر رسانه های ارتباطی ، هر شخصی می تونه هر تخلفی رو که دید اعلام کنه تا بقیه آگاه شن ، هر تجربه ای که داره و هر چیزی رو که بلده منتشر کنه تا بقیه یاد بگیرن و هر نظری داره اعلام کنه . این کار باعث افزایش سطح فرهنگ و دانش میشه و در نتیجه ، تخلّفات و متخلفان خیلی زود مشخص می شن و دیگه کسی نمی تونه از ناآگاهی مردم سوءاستفاده کنه . به عبارتی دیگه آفتاب پشت ابر نمی مونه !

3. همگام شدن همه ی مردم جهان در اجرای دو مورد ذکر شده ! ، چرا که کره ی زمین متعلّق به همه ی مردم جهان هست و روی زندگی همه تاثیر می ذاره و همه وظیفه دارن ازش محافظت کنن . البته دو مورد زکر شده واقعاً خلاصه شدن و صدها راه و اقدام برای حفاظت از کره ی زمین وجود داره . در مجموع می شه گفت هر اقدامی که برای کره ی زمین مفید باشه . یکی با اختراعی که انجام میده مفیده ، یکی با سرمایه گذاری ، یکی با آموزش و اطلاع رسانی و ...
من هم همین جا جهت اطلاع رسانی ، دو خبر خیلی مهم رو منتشر می کنم :
اول این که چند وقت پیش تو اینترنت خوندم که شرکت گوگل برای نجات کره ی زمین یک پروژه ی مهم انجام داده . اون پروژه هم اینه که به وسیله ی ماهواره ها و تصاویر و نقشه های ماهواره ای ، تمام فعالیّت های جنگل زدایی در کره ی زمین مشخص میشن و در اختیار دانشمندان قرار می گیرن . البته که این طور چیزی باید در اختیار عموم باشه ولی گوگل فعلاً اون رو در اختیار دانشمندان قرار داده .
این حرکت و حرکت های مشابه ، خیلی بشر دوستانه هستن . چه خوب که هر کس هر کار مفیدی که می تونه انجام بده اون موقع مشکلات خیلی راحت تر و زودتر حل میشن ( چون چند نفر بیش تر از یه نفر قدرت دارن ! ). حمایت از این طور اقداماتی هم خیلی موثره .

دوم این که حتماً می دونین شما با استفاده از کامپیوتر و اینترنت چه جوری در افزایش میزان گازهای گلخانه ای نقش دارین ؟ ( برقی که توسط شما ( یا سرورهای اینترنتی سایتی که از اون استفاده می کنید ) مصرف می شه اگه از نیروگاه های گازی یا ذغال سنگ تامین شه ، در این امر دخیل هستین . در حال حاضر تعداد زیادی از نیروگاه های برق از گاز یا ذغال سنگ استفاده می کنن . )
میزان دی اکسید کربن تولید شده به واسطه ی برق مصرف شده در کامپیوترها و شبکه ی جهانی اینترنت ، میلیون ها تن در هر ساله !
حالا نگاهی بندازیم به چند تا راهکار برای حل این مشکل :
1. شرکت های بزرگ نرم افزاری و سخت افزاری در حال تلاش برای به حداقل رسوندن میزان مصرف برق متناسب با فعالیت کاربر هستن . این درسته که قطعات سخت افزاری جدید کم مصرف تر شدن ، امّا این به هیچ وجه منطقی نیست که مثلاً وقتی شما در حال تایپ کردن با کامپیوترتون هستین ، کامپیوتر به همون اندازه برق مصرف کنه که در زمان کار کردن با فتوشاپ مصرف می کنه . برای همین هم پروژه هایی در این زمینه در حال اجراست که میزان مصرف برق متناسب با فعّالیت کاربر تنظیم بشه . الآن هم در بعضی موارد این تناسب رعایت میشه ، مثلاً دانلود یک فایل ویدیویی برق بیش تری رو نسبت به ارسال یک ایمیل می طلبه . منتها با این حال باز هم مقدار زیادی انرژی به هدر میره . هدف اینه که از انرژی بیش ترین استفاده رو کرد و میزان هدر رفتن انرژی رو به حداقل ممکن رسوند .
2. شرکت های بزرگ مثل گوگل و یاهو در تلاش برای استفاده از انرژی های سبز هستند . هم چنین مرکز اطلاعاتی ALSO.net واقع در کالیفرنیا برای تامین انرژی مورد نیازش از صفحات خورشیدی استفاده می‌کنه.

انسان ها تکنولوژی رو برای زندگی بهتر به وجود آوردن و زندگیشونم بهتر شد منتها مشکلات زیادی به وجود اومد و حالا باید با تکنولوژی این مشکلات رو حل کنن . قطعاً الآن در این زمان می شه کارهایی انجام داد ...

هیچ نظری موجود نیست: